Gezond leven zonder verhoogde bloeddruk

30/08/12 om 18:56 - Bijgewerkt om 18:56

Een sluipmoordenaar, zo noemen artsen een verhoogde bloeddruk. Want hij doodt zonder dat je er iets van merkt. Maar wie gezond leeft, ziet zijn risico op een verhoogde bloeddruk met 66% dalen. En dat is indrukwekkend.

Gezond leven zonder verhoogde bloeddruk

© Thinkstock

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is een verhoogde bloeddruk met wereldwijd meer dan 7 miljoen doden per jaar op zijn conto of meer dan 15% van alle sterfgevallen een van belangrijkste doodsoorzaken voor de wereldbevoking.

Volgens Professor Pekka Jousilahti van het Nationaal Instituut Gezondheid en Welzijn in Helsinki is er echter iets tegen te doen, en dat zonder pillen. Namelijk gezond leven.

Wie verstandig omgaat met alcohol, voldoende beweegt, veel groenten eet en het lichaamsgewicht onder controle weet te houden, loopt volgens Jousilahti zo'n 66% minder kans om deze levensgevaarlijke verhoging te ontwikkelen.

Jousilahti baseert zich op de cijfers van een onderzoek in Finland bij 9.637 mannen en 11.430 vrouwen tussen 25 en 74 jaar. Bij het begin van het onderzoek in 1982 had niemand van hen een verhoogde bloeddruk. Bij de inschrijving voor het onderzoek werd hen ook gevraagd naar hun leefgewoonten, werd hun gewicht en lengte gemeten en hun body mass index berekend.

In 2002 werd het onderzoek afgesloten. In de tussenliggende tijd hadden 709 mannen 890 vrouwen een verhoogde bloeddruk ontwikkeld.

Gezond leven?

Criticasters kunnen opmerken dat wat gezond is voor de ene dat niet noodzakelijk voor de andere hoeft te zijn. Ze hebben gelijk, maar we hebben het hier niet over individuen, maar over een beoordeling van het globale risico op een aandoening.

De onderzoekers hanteerden vrij eenvoudige en duidelijke normen voor wat ze onder gezonde levensgewoonten verstonden.

Drankgebruik: minder dan 50 gram alcohol per week (minder dan 4 pintjes).

Beweging: minstens 3 maal per week aan sport doen of aan andere vormen van lichaamsbeweging tijdens de vrije tijd.

Elke dag groenten eten.

Een aanbevolen lichaamsgewicht (een body mass index lager dan 25).

Hoe beter, hoe groter het effect

Hoe beter de onderzochte mensen deze gezonde leefgewoonten aanhielden, hoe lager hun kans was op een verhoogde bloeddruk.

Maar zelfs wanneer je slechts één van deze richtlijnen kunt aanhouden zie je al een belangrijke daling van dat risico, meldde Jousilahti.

Mannen die 2 van deze richtlijnen volhielden, zagen hun risico met bijna 50% dalen; vrouwen met meer dan 30%.

Op het eerste gezicht lijken gezonde leefgewoonten voor de preventie van verhoogde bloeddruk belangrijker voor mannen dan voor vrouwen. Dat zou te maken kunnen hebben met het verband tussen alcoholgebruik en overgewicht bij mannen, vermoedt Jousilahti.

Maar vrouwen die vier vermelde gezonde leefgewoonten goed aanhouden, plukken toch evenveel voordeel als mannen.

Pekka Jousilahti bracht zijn resultaten naar voren op het recente congres van de Europese Vereniging van Cardiologen in München.

De studie zal gepubliceerd worden in het European Heart Journal.

Jan Etienne, Bodytalk

Onze partners