Een nieuw jaar, een nieuwe ik: 10 manieren om gezonder te eten in 2016

02/01/16 om 12:51 - Bijgewerkt om 15:04

De feesten zijn voorbij. De prosecco is op en de kalkoen is verteerd. Tijd voor een nieuwe gezondheidskick. In 2016 legt u misschien deze gezonde voeding in uw winkelmandje.

Een nieuw jaar, een nieuwe ik: 10 manieren om gezonder te eten in 2016

© iStock

Gezond eten is een echte uitdaging geworden, vooral wanneer er steeds meer producten op de markt komen die beweren heilzaam te zijn. Ook in 2016 zullen we overspoeld worden met gezonde snacks. Wat moeten we dan kopen? Geen nood, wij deden het harde werk voor u en selecteerden de gezonde etenswaren die u in 2016 in huis moet halen.

1. Paarse kracht

In 2015 waren groene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en rucola de hippe jongens. We zijn dan misschien wel groener en duurzamer gaan leven, dit jaar draait alles rond de kleur paars. Uit onderzoek blijkt immers dat paarse groenten en fruit zoals aubergines, vijgen, bosvruchten en pruimen nog meer antioxidanten bevatten dan groene bladgroenten. Paarse groenten en fruit hebben ook positieve effecten op de stoelgang, de urinewegen en op de bloed- en hartvaten.

2. Zeewier

Het goud uit de zee staat al langer aan de deur te kloppen, maar in 2016 zal zeewier zijn echte doorbraak kennen. We gebruiken het bovendien niet langer meer alleen om sushi in te pakken. Volgens voedingsexperts zit zeewier vol mineralen, vitaminen, ijzer, antioxidanten, aminozuren en proteïnen. Maar zijn grootste troef is dat het een goede bron van jodium is, iets waar veel mensen een tekort aan hebben.

3. Peulvruchten

Peulvruchten zijn de nieuwe noten. De Verenigde naties hebben 2016 zelfs uitgeroepen tot Internationaal Jaar van de Peulvrucht met de bedoeling om de groente te promoten als een primaire bron van proteïnen en andere essentiële voedingsstoffen. Peulvruchten zijn onder andere erwten, linzen, pinda's en tuinbonen. Omdat peulvruchten twee tot drie keer meer geld opleveren dan granen, kunnen ze ook het inkomen van boeren helpen verbeteren.

4. Insecten

De interesse in het eten van insecten neemt ook in de westerse wereld toe

De interesse in het eten van insecten neemt ook in de westerse wereld toe © REUTERS

Over insecten wordt al een tijdje de loftrompet afgestoken, maar nu hebben ze ook eindelijk de weg naar de supermarkt gevonden. Dat zal in 2016 nog meer het geval zijn want de Europese Commissie en het Europees Parlement zijn het eind vorig jaar eens geworden over een snellere vergunningsprocedure voor nieuwe voedingsmiddelen. Insecten hebben niet alleen meer eiwitten dan kip, meer calcium dan melk en meer ijzer dan spinazie, maar ze bevatten ook essentiële aminozuren en andere mineralen. Daarnaast zijn ze veel duurzamer dan vlees. Insecten zijn bovendien veelzijdig: je kan ze bakken of frituren en hamburgers, dips of meel van maken.

5. Kiemen

In 2016 doen we geen tarwegras- of chlorellapoeder meer in onze smoothies, maar kiemzaden. Kiemen zijn jonge plantjes die net uit hun zaadje zijn gegroeid. Ze zijn erg voedzaam en makkelijk verteerbaar. U kan ze ook strooien over havermout, sapjes en soepjes.

6. Amarant

Maak kennis met het nieuwe quinoa. Quinoa kwam in 2015 in de problemen. Door de grote vraag naar het nieuwe superfood uit Zuid-Amerika, stegen de prijzen aanzienlijk, waardoor deze gezonde basisvoeding voor de lokale bevolking onbetaalbaar is geworden. Daarom is amarant een uitstekend alternatief. Het is geen graan, maar een zaad en dus glutenvrij. U kan het kopen in de vorm van zaad, meel of vlokken. Het zit vol calcium, ijzer en magnesium. Bovendien bevat het meer vezels dan andere glutenvrije granen. En ook leuk: je kan er zelfs popcorn van maken.

7. Macca

De superfoods zijn in 2015 wat van hun voetstuk gevallen wegens te duur voor wat ze zijn. Wil u toch een superfood toevoegen aan uw smoothies, probeer dan eens maccapoeder. Macca is een wortel uit Peru die werd gegeten door Inca-vechters net voor de strijd. Het geeft een heuse energieboost. En daar is niet eens cafeïne voor nodig.

8. Minder suiker

Een nieuw jaar, een nieuwe ik: 10 manieren om gezonder te eten in 2016

© Getty Images/iStockphoto

In 2015 werd suiker al in het verdomhoekje geduwd, in 2016 gaat het goedje regelrecht naar de hel. Minder suiker eten wordt overigens steeds makkelijker, want ondertussen zijn we langzaam gewend aan het raken aan een minder zoete smaak. Wanneer u al eens een superzoete snack eet, gaan uw smaakpapillen in overdrive. Vooral een suikervrij ontbijt moet een makkie worden. Schrap die gezoete yoghurt voorgoed van het menu en ga voor een pure variant of havermoutpap. En als u dan toch suiker wil gebruiken, opteer dan voor agavesiroop, kokosbloemsuiker, ahornsiroop of honing.

9. Avocado-olie

Kokosolie kennen we ondertussen. We gebruiken het om te bakken en te frituren en we smeren het zelfs aan onze huid en haren. Maar toch bestaat er nog steeds geen consensus in de wetenschappelijke wereld over het feit of de verzadigde vetten in kokosolie echt wel zo gezond zijn. Kokosvet bevat het meeste verzadigd vet van alle vet- en oliesoorten, al zou dit wel een 'gezonder' verzadigd vet zijn. Over avocado-olie bestaat geen twijfel. Het is supergezond en lijkt op olijfolie. Het kan dan ook op dezelfde manier gebruikt worden.

10. Beter vlees

U hebt het wellicht ook gelezen. In 2015 waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie voor een teveel aan rood vlees wegens kankerverwekkend. Laat het op industriële schaal geproduceerde vlees daarom dit jaar eens in de winkelrekken liggen, en kies voor minder, maar meer kwaliteitsvol vlees. De vleesindustrie heeft immers ook een groot aandeel in de klimaatverandering. En met de klimaatconferentie van eind 2015 in gedachten, is dit misschien wel het uitgerekende moment voor deze nieuwe levensstijl. (TE)

Lees meer over:

Onze partners