Doe de afwas! 5 onverwachte manieren om stress tegen te gaan

01/10/15 om 14:23 - Bijgewerkt om 14:23

Stresskonijnen hebben volgens nieuw Amerikaans onderzoek baat bij het uitvoeren van saaie huishoudelijke taakjes. Je hoeft het soms niet ver te zoeken om verlost te raken van je spanningen.

Doe de afwas! 5 onverwachte manieren om stress tegen te gaan

© iStock

1. Doe de afwas

Uit een recente studie van de Florida State University blijkt dat de afwas doen, je stressniveau aanzienlijk kan doen dalen. Op voorwaarde dat je het 'mindful' of 'in het moment' doet. Maar wat is mindful de afwas doen? Volgens de studie is dat: jezelf focussen op de geur van de zeep, de temperatuur van het water en het materiaal van het servies.

Hoewel het niet bepaald als ontspannend klinkt, zijn ook andere, soms saaie, huishoudelijke taakjes een uitstekende manier om stress tegen te gaan. Zo kan de repetitieve handeling van strijken voor sommigen uiterst ontspannend zijn. Als je volledig opgaat in de beweging, stop je met piekeren over hetgeen je stress bezorgt.

2. Fake een glimlach

Wanneer u gebukt gaat onder stress, kan een al of niet valse grijns op uw gezicht toveren verzachting brengen. Jezelf dwingen om te lachen, kan immers helpen om je beter te laten voelen. Volgens een studie uit 2012 in Psychological Science heeft lachen zowel fysiologische als psychologische voordelen. Wanneer je lacht, gebruik je bepaalde spieren in je gezicht die verbonden zijn met je brein', zegt said Philip Muskin, professor psychiatrie aan de Columbia University Medical Center in New York City aan EverydayHealth.com. 'Als je gezicht je brein dwingt om te denken dat het gelukkig is, dan zal je je iets beter voelen.'

3. Kijk naar een fractaal

Doe de afwas! 5 onverwachte manieren om stress tegen te gaan

© Wikipedia

Fractals die een gelijkaardig of identiek patroon herhalen in de natuur, kunst of architectuur, kunnen je gedachten verzetten, zo blijkt uit onderzoek. De golven van de zee in de zomer en het vallen van sneeuwvlokjes in de winter hebben een kalmerend effect op het brein. Dompel je elke dag gedurende 20 minuten onder in een fractaalrijke omgeving om te ontstressen.

4. Lees een boek

Jezelf verliezen in een goed boek mag dan misschien wel niet de meest onverwachte manier zijn om stress tegen te gaan, het is wel een onverwacht eenvoudige en niet vermoeiende manier om dat te doen. Of het nu om een bestseller of een klassieker gaat, het boek moet je buiten jezelf brengen. Het is bovendien wetenschappelijk bewezen dat bibliotherapie het stressgehalte en angstgevoelens vermindert en de kwaliteit van het leven verbetert.

5. Neem een bierbad

Wie graag een pintje drinkt, zal het graag horen. Baden in bier zou stress tegengaan. Hoewel de voordelen niet bewezen zijn, is het volgens Muskin niet eens zo vergezocht dat een bierbad stress zou kunnen bestrijden. De hop in het bier bevat fyto-oestrogenen waarvan de geur voor sommigen ontspannend werkt. Al geeft de professor toe dat de ervaring van een warm bad op zich wellicht al grotendeels verantwoordelijk is voor de zen-effecten. (TE)

Lees meer over:

Onze partners