Diëten zonder calorieën te tellen

12/06/12 om 11:34 - Bijgewerkt om 11:34

'Mindful Eating' helpt bij een evenwichtig dieet en zorgt voor gewichtsverlies. En je hoeft geen calorieën te tellen.

Diëten zonder calorieën te tellen

Minder eten en meer bewegen, zo val je af. Simpel. Helaas tonen de klassieke voedingsinterventies erg teleurstellende langetermijnresultaten. Maximaal één op vijf personen blijft drie jaar na een dieet op het nieuwe gewicht. Weten hoe men gewicht verliest en kennis van gezonde voeding is duidelijk onvoldoende om verstoorde eetgewoontes effectief te veranderen.

Stilstaan bij het consumeren van voedsel
Een op mindfulness gebaseerde voedingsinterventie kan een hulpmiddel zijn. Eten is vaak een onbewuste activiteit. We staan niet stil bij de gedachten en emotionele drijfveren die ons aanzetten tot het consumeren van voedsel.

Mindful Eating is een training die Caroline Baerten voor haar bachelorscriptie voedingsleer uitwerkte voor obese mensen op basis van mindfulness. Ze leerde de deelnemers om aandachtig zijn bij wat, hoeveel en hoe ze eten.

Door dagelijks 'mindful' of opmerkzaam te zijn, krijgt men duidelijker inzicht in de eigen ondermijnende eetpatronen en wat de oorzaak ervan is.

Uit haar onderzoek blijkt dat deelnemers zonder enige vorm van beperking, gewicht verliezen en meer evenwichtig eten. Zelfs na 6 maanden follow-up behouden de principes van Mindful Eating hun effect. Als gevolg kunnen meer evenwichtige voedselkeuzes worden gemaakt en controle over het verstoorde eetgedrag worden bereikt zoals daling van eetbuien.
Geen calorieën tellen
Het grote verschil met andere gezondheidsprogramma's of diëten is dat er geen voedingsrichtlijnen worden gegeven. De deelnemers worden dus niet aangemoedigd om calorieën te tellen of om een streefgewicht te bereiken. Tijdens de training worden vaardigheden aangeleerd om de neiging tot eten bij bijvoorbeeld stress of verveling op te merken. Door aandachtig te zijn voor het verzadigingspunt, zal men sneller stoppen met eten en voldoening vinden in kleinere portiegroottes.

Mindful Eating kan ook het patroon van jojo-diëten doorbreken. Wie worstelt met zijn gewicht of oude voedingsgewoonten probeert te wijzigen, kan vaak onnodig streng zijn voor zichzelf. Mindfulness helpt om een houding van acceptatie en niet-oordelen te cultiveren om zo de moeilijkheden tijdens het dieet te overwinnen.

Caroline Baerten deed mee aan de Vlaamse Scriptieprijs. Ook jouw scriptie is goud waard. Schrijf je in voor 7 oktober en maak kans op 2500¤. www.scriptieprijs.be

Lees meer over:

Onze partners