Coca-Cola verdedigt suikercampagne

De controversiële ‘informatiecampagne’ over suiker van de diëtistenvereniging, die gesponsord wordt door Coca-Cola, gaat niet onopgemerkt voorbij. Toch benadrukt Coca-Cola dat het doel van de campagne niet is om suiker te promoten.

De informatiecampagne had niet als doel om suiker te promoten, maar wel om aan te tonen dat suiker deel kan uitmaken van een evenwichtige voeding, zegt Coca-Cola naar aanleiding van het bericht dat de drankengigant de campagne van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD) sponsort, ook al lijkt de informatiecampagne een initiatief van de VBVD.

Coca-Cola betaalt de mediaruimte voor de informatiecampagne van de diëtistenvereniging. “Het gaat om een bredere campagne die tot doel heeft wetenschappelijk gefundeerde informatie te verstrekken over thema’s waarover onduidelijkheid bestaat. Zo zijn andere topics die de voorbije vier jaar reeds aan bod kwamen: calorievrije zoetstoffen, light dranken, hydratatie, zetmeelrijke voedingsmiddelen, enz.”, schrijft Coca-Cola.

“Doel van de desbetreffende advertentie is niet om suiker te promoten. Het gaat erom aan te tonen dat suiker, met mate geconsumeerd, deel kan uitmaken van een evenwichtige voeding en dus niet hoeft verbannen te worden, zoals sommige goeroes beweren”.

‘Wat wil de VBVD hiermee bereiken?’

Op het initiatief kwam al heel wat kritiek. Patrick Mullie, voedingsdeskundige aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), vraagt zich af of je suiker onder de aandacht moet brengen, wetende dat de mensen geen 10 maar 20 procent van hun energie uit suiker halen, dat 50 procent van de volwassenen overgewicht heeft en dat er 200.000 te dikke kinderen rondlopen? ‘Wat wil de VBVD hiermee bereiken? Een campagne die groenten en fruit in de verf zet, was een beter idee geweest. Maar daar zit natuurlijk niet zoveel geld achter.’

Dat niet alleen de campagne, maar ook de VBVD zelf wordt gesponsord door Coca-Cola, is volgens Mullie betreurenswaardig. ‘Stel je een vereniging van longartsen voor die wordt gesponsord door Marlboro. Dit is een ramp voor het imago van de diëtist.’ (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content