Broccoli en fruit, plaatselijk effect tegen kanker

07/10/11 om 19:41 - Bijgewerkt om 19:41

Fruit en groenten beschermen tegen darmkanker, maar niet zomaar overal. Het effect blijkt erg plaatsbepaald te zijn.

Broccoli en fruit, plaatselijk effect tegen kanker

© Thinkstock

Fruit en groenten beschermen tegen darmkanker, maar niet zomaar overal. Het effect blijkt erg plaatsbepaald te zijn.
Grote hoeveelheden rood vlees, charcuterie, alcohol en aanzienlijk overgewicht verhogen het risico op kanker van de dikke darm en de endeldarm. Lichaamsbeweging en een vezelrijke voeding verlagen het risico. Maar of koolsoorten zoals broccoli en andere gezonde voedingsmiddelen ook enige bescherming boden tegen darmkanker bleef onduidelijk. Want de studies leverden tegenstrijdige resultaten op.

Volgens de Nederlandse onderzoekster, Neeltje Annema, zou de juiste plaats van de tumor in de darm daarin wel eens een belangrijke rol kunnen spelen. In haar studie volgde ze 2000 Australiërs, de helft met darmkanker.

Kolen van de brassicafamilie of kruisbloemigen, zoals broccoli, rode en groene kool en veel raapachtigen, gingen gepaard met minder tumoren in het eerste of proximale deel van de dikke darm.
Grote hoeveelheden groenten en fruit gaven bescherming tegen tumoren in het laatste of distale deel van de dikke darm. Maar ook donkergele groenten zoals wortelen en pompoen, en appels scoorden goed voor dit deel van de darm.
Veel fruitsap bleek dan weer negatief uit te draaien en het risico op tumoren in de endeldarm te verhogen.

Besluit
Dit is opnieuw een studie die aantoont dat een groenten- en fruitrijke voeding belangrijk blijft voor de preventie van darmkanker.

Hecht niet teveel belang aan de details in deze studie in verband met de soorten van groenten en fruit. Want het is geen goed idee van je op enkele groenten- en fruitsoorten te concentreren. Je gezondheid verzorgen omvat meer dan het vermijden van enkele soorten van kanker. Afwisseling in de voeding blijft essentieel.

Fruitsap bevat slechts een fragment van de voedingswaarde van het integrale fruit. Je mist onder andere de vezels van de pulp en die bevatten de helft van de bioactieve stoffen die de gezondheid ondersteunen.

De studie wordt gepubliceerd in de Journal of the American Dietetic Association , maar is al gratis downloadbaar.

Jan Etienne, Bodytalk

Onze partners