Britse winkelketen Tesco bant snoepgoed aan de kassa

22/05/14 om 16:17 - Bijgewerkt om 16:21

De Britse winkelketen Tesco wil tegen eind 2014 geen snoepgoed meer aan de kassa's van haar supermarkten. Op die manier maken klanten gezondere keuzes en kunnen ze aan de kassa niet meer verleid worden tot het kopen van suikerrijke snoepjes.

Britse winkelketen Tesco bant snoepgoed aan de kassa

© iStock

Tesco, een Britse supermarktgigant, belooft dat er tegen eind 2014 geen snoepgoed meer te vinden is in de buurt van de kassa's. Na een intern onderzoek bleek dat 65 procent van de klanten het een goed idee zou vinden om geen snoep meer te verkopen aan de kassa omdat mensen volgens hen dan gezondere voedingskeuzes maken, schrijft The Huffington Post UK.

65 procent van de klanten zegt zelf gezondere keuzes te maken als er geen snoep meer ligt aan de kassa's en 67 procent verklaart dat het ook voor hun kinderen veel beter zou zijn als er bij het betalen van de boodschappen geen snoep meer in de buurt ligt. Kinderen beginnen namelijk te zeuren als ze iets lekkers zien en als ouder is het heel moeilijk om daar telkens opnieuw tegen in te gaan. Ook voor de ouders zelf is het een goede zaak want ook al winkelt iemand nog zo gezond, niet iedereen weerstaat aan de lokroep van chocolade of ander suikerrijk snoepgoed.

Geen snoep aan de kassa's en ook niet op ooghoogte van het kind

Tesco voerde de beslissing 20 jaar geleden al in bij haar grootste supermarkten, maar nu zullen de veranderingen dus ook merkbaar zijn bij de kleinere winkels. Naast het bannen van snoep aan de kassa, zullen er ook geen ongezonde producten meer te vinden zijn op plaatsen in de buurt van de kassa die zich op ooghoogte bevinden van kinderen.

Tesco wil eerst een experiment opstarten waarmee enkel nog gezonde producten aan de kassa worden aangeboden, als dat succesvol afloopt dan wil het de volledige veranderingen doorvoeren in zowel het Verenigd Koninkrijk als Ierland. Tesco heeft ook nog andere vestigingen in Midden-Europa, maar daarover werd geen informatie prijsgegeven.

"We doen dit voor de klanten want zij hebben erom gevraagd", zegt Philip Clarke, leidinggevende bij Tesco. "We hebben onze producten al op tal van andere manieren gezonder gemaakt: er zitten nu minder calorieën, vetten, suikers en minder zout in. Tesco zal in de toekomst verder zoeken naar andere middelen om de voeding nog gezonder te maken."(KVW)

Lees meer over:

Onze partners