Brailleliga plaatst mensen in schoenen van slechtzienden

08/03/16 om 12:09 - Bijgewerkt om 12:03

Nog tot 22 maart daagt de Brailleliga het publiek uit om even in de huid van een slechtziende persoon te kruipen. 'Slechtziendheid roept nog steeds veel misvattingen op.'

Brailleliga plaatst mensen in schoenen van slechtzienden

Met de actie nodigt de Brailleliga iedereen uit om zelf slechtziendheid te beleven. © GF

"Slechtziendheid. Je moet het beleven om het te begrijpen". Dat is het thema van deze editie van de Week van de Brailleliga, die maandag van start is gegaan. De campagne wil het brede publiek de wereld laten zien door de ogen van een slechtziende, om zo misverstanden uit de wereld te helpen. "Slechtziendheid is namelijk niet altijd makkelijk te vatten en roept nog altijd veel misvattingen op", zegt de Brailleliga.

Via verscheidene kanalen zal de Brailleliga de komende weken het publiek "uitdagen om even in de huid van een slechtziende persoon te kruipen". De liga liet onder meer een tv-spot maken en verspreidde posters en affiches in de Brusselse metro. Daarnaast zijn ook bushokjes in Brussel, Antwerpen, Hasselt, Charleroi en Luik beplakt met een "filter" die een oogaandoening simuleert. Op die bushokjes staat een QR-code die toegang geeft tot twee specifiek ontworpen filmpjes van 360 graden. Die zijn zowel mét als zonder een kartonnen virtual reality-bril voor de smartphone te bekijken. "De filmpjes dompelen nieuwsgierige kijkers onder in de wereld van een slechtziende persoon die zijn weg zoekt in een treinstation, met alle moeilijkheden van dien", luidt het.

Om mensen die te kampen hebben met slechtziendheid beter te informeren over hun rechten en mogelijkheden, stelde de Brailleliga voor hen ook een gratis praktische gids op. Die wordt verdeeld onder professionals uit de medisch-sociale sector, die de gids dan weer voort kunnen verdelen aan geïnteresseerden. (Belga/TE)

Wie meer te weten wil komen over de problematiek rond slechtziendheid, kan terecht op de website www.weekbrailleliga.be.

Onze partners