'Beter een medewerker die af en toe een microdutje doet, dan een zombie op automatische piloot'

20/11/16 om 05:00 - Bijgewerkt op 21/11/16 om 15:02

Bron: Knack

Middagdutjes zijn vooral iets voor baby's en bejaarden, zou u denken. Maar powernaps, daar kwamen zelfs Napoleon, Winston Churchill en Salvador Dali mee weg. En ze zijn helemaal terug: bedrijven als Google installeren zelfs 'dutjescapsules'.

Comfortabele ligstoelen met een witte bolkap die over je hoofd schuift: zo zien de 'nap pods' eruit die onder meer op het hoofdkwartier van Google in Californië staan. Ook andere 'hippe' bedrijven, zoals Uber en Ben&Jerry's, hebben dutjesruimtes in hun kantoren, kwestie van hun personeel de tijd en ruimte te gunnen om af en toe een oogje dicht te knijpen. Dichter bij huis geeft het chemische bedrijf Sabic, net over de grens in Bergen op Zoom, het goede voorbeeld: daar is sinds kort een speciale powernap-ruimte: een kamertje van vier bij vier met een comfortabele fauteuil en een poster van een zonsondergang. Wie even behoefte heeft aan een hazenslaapje kan zich er - maximaal 20 minuten per dag - terugtrekken. Na twintig minuten gaat een zoemer af: tijd om weer aan het werk te gaan. Een prima idee, vindt slaapexpert Johan Verbraecken (UZA). 'Dutjes zijn zeker zinvol voor mensen di...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners