8 wetenschappelijk bewezen manieren om uw risico op kanker te verlagen

09/05/16 om 19:30 - Bijgewerkt om 19:30

Uit onderzoek blijkt dat reeds kleine veranderingen in de levensstijl van een persoon het risico op kanker kunnen verlagen. Maar welke zijn dat?

8 wetenschappelijk bewezen manieren om uw risico op kanker te verlagen

© iStock

Kanker wordt veroorzaakt door een combinatie van fouten in onze genen en een niet altijd even gezond dieet en levensstijl. Die laatste twee factoren hebben we echter zelf in de hand, zodat we het risico op kanker kunnen beperken. Wat te doen?

1. Eet yoghurt

Onze darmflora, ook wel het microbioom genoemd, wordt tegenwoordig steeds meer gelinkt aan alles en nog wat, van ons humeur tot obesitas. Meer en meer studies associëren de darmbacteriën nu ook met een lager risico op kanker. De meest recente studie, die vorige maand in het vakblad PLOS One verscheen, vergeleek muizen met goede bacteriën met een groep muizen zonder goede bacteriën. De muizen die via probiotica goede bacteriën binnenkregen, produceerden in de darmen stoffen die bekend staan voor het tegengaan van kanker en konden bovendien beter vetten afbreken, wat volgens de onderzoekers zou kunnen bijdragen tot een lager risico op kanker omdat de microben wellicht ook sommige van de toxines in de darmen helpen afbreken die normaal tot kanker kunnen leiden.

Daarnaast houdt de darmflora ook het immuunsysteem gezond zodat kankercellen geen kans krijgen om zich te ontwikkelen. Om de darmflora gezond te houden, eet u best een mix van voeding met probiotica zoals yoghurt met levende culturen, kefir en zuurkool alsook voeding met prebiotica zoals fruit, groenten, vezels, volkorenproducten en peulvruchten om de goede bacteriën te voeden.

2. Neem een aspirine

Het is al langer bekend dat een lage dosis aspirine mogelijk helpt om het risico op een hartaanval te beperken. Volgens recente studies zou het medicijn nu ook helpen in de strijd tegen darmkanker. In de Verenigde Staten worden alle volwassen tussen 50 en 59 zelfs aangeraden om gedurende 10 jaar een kleine dosis aspirine in te nemen.

Maar ook het nemen van aspirine gedurende minstens vijf jaar verlaagt al het risico op darmkanker. Aspirine herkent kankercellen mogelijk al in een zeer vroeg stadium en zou in staat zijn om ze te verwijderen. Daarnaast hebben mensen die toch kanker krijgen minder kans op uitstraling als ze aspirine innemen. 'Als er een genetische component is voor darmkanker, kan een lage dosis aspirine zeker geen kwaad', aldus professor Peter Johnson, professor oncologie aan de universiteit van Southampton in The Telegraph. Al zijn er ook risico's verbonden aan het dagelijks innemen van aspirine, zoals inwendige bloedingen. Raadpleeg dus steeds eerst uw huisarts.

3. Vermijd rood vlees

Uit een grote Europese studie uit de jaren 90 bij 500.000 gezonde mensen tussen 45 en 79 jaar blijkt dat bewerkt en rood vlees geassocieerd kunnen worden met een hoger risico op darm- en maagkanker. Begin 2014 schreef ook onze Hoge Gezondheidsraad (HGR) dat een overmatig verbruik van rood vlees en met rood vlees bereide charcuterie de kans op dikkedarmkanker verhoogt. De HGR raadt aan om niet meer dan 500 gram rood vlees per week te consumeren.

Ook de manier waarop het vlees gebakken wordt, kan bijdragen tot een verhoogd kankerrisico door de kankerverwekkende HCA's die vrijkomen wanneer het vlees op hoge temperatuur gebakken wordt, al blijkt uit onderzoek van de Kansas State University dat gemarineerd vlees in kruiden zoals rozemarijn, tijm, oregano, basilicum, marjolein en salie vóór het bakken de hoeveelheid HCA's in vlees doet afnemen.

4. Eet vezels

8 wetenschappelijk bewezen manieren om uw risico op kanker te verlagen

© iStock

Het eten van meer vezels, fruit en groenten kan 14 verschillende types van kanker helpen tegengaan. Vezelrijke volkorengranen zoals haver, bruine rijst en volkorenbrood worden geassocieerd met een verlaagd risico op darmkanker. En sommige studies menen dat het ook borst- en prostaatkanker helpt tegengaan. Ook hier zou er opnieuw een link zijn met de darmflora die het immuunsysteem helpt bij de strijd tegen kankercellen.

5. Ken de regels van het zonnebaden

Zonnecrème helpt ons niet alleen te beschermen tegen zonnebrand, maar ook tegen kwaadaardige melanomen. Breng elke twee uur een hoeveelheid van twee eetlepels aan wanneer u zich in de zon begeeft. Smeer alle blootgestelde lichaamsdelen in, ook uw kuiten en - voor sommige mannen - uw kaal hoofd. Ook de kleur van uw kledij kan helpen. Zo beschermen blauwe en rode stoffen beter dan witte of gele kledij.

5. Verlies overtollige kilo's

Zwaarlijvigheid en obesitas verhogen het risico op borst-, baarmoeder-, lever-, prostaat- en alvleesklierkanker. Hoe zwaarder iemand is, hoe groter de kans op deze specifieke kankers. Vorige maand gaf het World Cancer Research nieuw bewijs vrij dat obesitas linkt met maagkanker, wat tegenwoordig de derde dodelijkste kanker er wereld is.

7. Beperk uw alcoholinname

8 wetenschappelijk bewezen manieren om uw risico op kanker te verlagen

© iStock

Over de hoeveelheid alcohol die u best mag drinken, bestaat nogal wat discussie. De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om niet meer dan 14 (vrouwen) tot 21 (mannen) glazen alcohol per week te drinken. Maar sommige experts vinden dat nog te veel en raden niet meer dan 1 glaasje per dag aan of zelfs enkel bij speciale gelegenheden. Zelfs een laag alcoholgebruik kan al leiden tot zeven types van kanker zoals borst-, lever-, darm-, mond- en keelkanker. Alcohol is eigenlijk ethanol, wat omgezet wordt in aceetaldehyde, wat voor het lichaam heel moeilijk is om te verwerken.

8. Beweeg meer

30 minuten sporten per dag houdt u gezond. Bewegen heeft immers een positieve invloed op de hormoonwaarden in het lichaam wat het risico op borst- en baarmoederkanker bij een vrouw verlaagt. Bewegen helpt ook bij de darmtransit, waardoor het voedsel sneller door de darmen gaat en er minder kans ontstaat op een ontstekingsreactie in de dikke darm. (TE)

Lees meer over:

Onze partners