6 voedingstips waar je gelukkig van wordt

17/11/15 om 14:03 - Bijgewerkt om 14:02

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat vanilleyoghurt een sterke positieve invloed heeft op je humeur. Maar er zijn ook andere voedingsmiddelen die niet alleen goed zijn voor je lijf. Bij een dipje kan je dus het volgende uitproberen.

Avocado

Avocado

Avocado © iStock

Iedereen die hip is of wil zijn eet tegenwoordig avocado's, dé superfood van het moment. Deze vrucht bevat heel wat goede voedingswaarden zoals vitamine C, vezels en vitamine K. Daarnaast zorgt avocado ervoor dat de bloeddruk laag blijft en stimuleert het de serotonineaanmaak in de hersenen, de stof waar mensen met een depressie een tekort aan hebben. Het mooie aan het verhaal is dat je slechts een halve avocado per dag nodig hebt om er de voordelen van te voelen. Heel wat minder mooi zijn alle kilometers die de vrucht, voornamelijk geteeld in Zuid-Amerika, moet afleggen om op ons bordje te raken.

Chilipeper

Chilipeper

Chilipeper © iStock

Deze is misschien iets voor de durvers, want je moet eerst pijn doorstaan voordat je er blij van wordt. Bij het eten van een chilipeper komt er namelijk heel wat capsaïcine vrij, een stof die de hersenen automatisch linken met pijn. Om die pijn de baas te kunnen, wordt er heel wat endorfine aangemaakt, wat weer invloed heeft op je geluksgevoel.

Probiotica

Vanilleyoghurt

Vanilleyoghurt © iStock

Hoewel recent onderzoek van het VTT Technische Onderzoekscentrum uit Finland heeft aangetoond dat de geur van vanille agressieve gevoelens verlaagt, is het al langer bekend dat het eten van een potje yoghurt bevorderlijk is voor ons humeur. Een studie gepubliceerd in Psychiatry Research legt het verband tussen gefermenteerde voedingsmiddelen zoals kefir en de aanmaak van neurotransmitters. Dat zijn deeltjes in onze hersenen die invloed hebben op onze stemming.

Chips

Chips

Chips © iStock

Vettig voedsel zoals chips en frieten mag dan niet echt bevorderlijk zijn voor de lijn, je wordt er wel gelukkig van. Wetenschappers van de KU Leuven ontdekten dat als je vetzuren toedient aan droevige mensen, ze vrolijker worden. Dat komt volgens het rapport niet alleen door het eten van vettig voedsel, maar ook door de geur en de gedachte dat je kan eten. Of mensen die al gelukkig zijn ook blijer worden van vettig eten, is niet bekend. En hoewel je dus geen dagelijkse uitstap naar de frituur nodig hebt, kan het eten van wat comfort food dus ook best aangenaam zijn, nee?

Chocolade

Chocolade

Chocolade © iStock

Een heerlijk stukje chocolade mag - uiteraard - niet in dit lijstje ontbreken. Het oppeppende effect ervan komt door de alkaloïde theobromine dat in hoge mate aanwezig is in de cacaoboom. Deze bioactieve stof heeft een invloed op het brein wat positief kan zijn voor je humeur. Sommige studies wijzen ook uit dat chocolade een negatieve stemming kan afzwakken. Let wel: het gaat hier om pure chocolade. De effecten van melk- en witte chocolade zijn minder prominent aanwezig.

Pompoenpitten

Pompoenpitten

Pompoenpitten © iStock

Deze zaden bevatten tryptofaan, een aminozuur dat serotonine aanmaakt en dus invloed heeft op de stemming, emoties, de eetlust en het geheugen. Daarnaast zitten pompoenpitten ook boordevol magnesium, dat niet voor niets het anti-stress mineraal wordt genoemd. Magnesium heeft namelijk een ontspannend effect. Een kommetje pompoenpitten na een drukke werkdag kan dus misschien wonderen doen. (MVM)

Onze partners