5 regels voor betere én gezondere nachtrust

19/12/13 om 10:00 - Bijgewerkt om 14:37

Veel mensen slapen niet correct. Tijd voor een heropvoeding: volg deze 5 regels en u slaapt beter én gezonder.

5 regels voor betere én gezondere nachtrust

Slapen met open raam © Velux

Voor veel mensen is het een dagelijkse strijd om snel in slaap te raken. 'De meeste mensen slapen namelijk niet correct', zegt de Amerikaanse psycholoog en slaapexpert James B. Maas in The Huffington Post.

Tijd voor een heropvoeding : volg deze 5 simpele regels en u slaapt beter én gezonder.

1. Regelmaat is onontbeerlijk

'Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed en sta elke ochtend rond hetzelfde uur op. Zelfs in het weekend', zegt James B. Maas, auteur van het boek Slaapexpert . Het is belangrijk om je biologische klok af te stemmen op je slaapritme. Slaapproblemen ontstaan bijvoorbeeld omdat een avondmens in een 'ochtendritme' gedwongen wordt.

2. Vermijd cafeïne na 2 uur 's middags

Veel mensen ondervinden het: een namiddagdipje. De verleiding is dan groot om naar een kop koffie of een glas cola te grijpen. Maar Maas raadt aan om na 2 uur 's midags geen cafeïnerijke dranken meer te consumeren. 'Zelfs zes uur na je laatste slok koffie, zit het goedje nog steeds in je lichaam', klinkt het.

3. Temperatuur

Oververhitting is een belangrijke stoorzender bij het slapen. 18 graden Celcius is de maximum temperatuur voor een aangename nachtrust. Zet de verwarming dus lager 's nachts en overdrijf ook in de winter niet met te warme dekens.

4. Dim of ban elektrische apparaten

Hoe verleidelijk het ook is om in uw bed nog even Facebook of Twitter na te kijken, het is een slechte gewoonte. Het licht van een elektrisch apparaat werkt namelijk zoals zonlicht. Het houdt je wakker. Het laatste uur voor het slapengaan, kunt u dus best niet meer achter een scherm kruipen. Voor wie dit echt onmogelijk is, dim dan tenminste het licht van uw scherm.

5. Zeg nee tegen slaapmedicijnen

'Slaappillen kunnen erg gevaarlijk zijn', stelt Maas. Hij geeft patiënten nooit pillen om beter te kunnen slapen. 'Vaak is het moeilijk inslapen een psychologische kwestie. Sommige mensen die een placebo krijgen, slapen net zo goed als met een slaappil.'

Lees meer over:

Onze partners