5 redenen waarom we te veel eten

01/09/14 om 11:14 - Bijgewerkt op 05/09/14 om 11:12

Het aantal eenpersoonsgezinnen in België is de afgelopen 40 jaar aanzienlijk gestegen. In 2009 bestond een gezin op drie uit één persoon. En laat nu net dat alleen dineren ertoe leiden dat we te veel eten. Vijf slechte eetgewoonten die we solo ontwikkelen.

5 redenen waarom we te veel eten

Valkuilen gezonde voeding © Thinckstock

We eten op een andere manier als we dat alleen doen. Het probleem is, dat met meer dan een derde van de Belgische gezinnen bestaande uit slechts één persoon, dat wel erg vaak gebeurt. Vijf solo eetgewoonten die ervoor zorgen dat we te veel eten, volgens Time.com.

1. Terugvallen op bereide maaltijden en conserven

Als we een eenzaam avondmaal in het vooruitzicht hebben, is de stap om een maaltijd van bij het begin helemaal vers klaar te maken vaak iets te groot. Want waarom zouden we al die moeite doen als het enkel goed is om een enkel bord te vullen. Daarom vallen we al snel terug op diepvriesmaaltijden en voorverpakte producten. Een studie aangehaald door Time Magazine toont aan dat we ongeveer 50 procent meer calorieën verbranden uit de verwerking van verse voeding in vergelijking met bereide, geconserveerde voeding. Het gaat dus niet noodzakelijk over het aantal calorieën dat we innemen. De tijd nemen om te koken met verse ingrediënten is een zegen voor de lijn.

2. Te veel eten klaarmaken

Wie voor zichzelf kookt, heeft de porties vaak mis. Resultaat is meer eten op uw bord dan eigenlijk nodig is. Volgens Time Magazine zorgt per maaltijd 'amper' 20 procent meer eten dan nodig is voor een gewichtstoename van bijna tien kilogram of meer. Niet alleen de kwaliteit van de voeding is belangrijk, ook de kwantiteit is dat. Een oplossing voor te grote porties is om ruimte vrij te houden om overschotten te bewaren.

3. Afgeleid worden bij het eten

Omdat alleen eten ook eenzaam kan zijn, gaan we al eens op zoek naar gezelschap in de vorm van goede vrienden televisie, e-mail, computer of boek. Maar die vrienden zorgen voor afleiding, wat weer tot te veel eten leidt. Als onze aandacht op iets anders gevestigd is, vergeten we sneller bij te houden hoeveel we nu eigenlijk al op hebben of hoe verzadigd we ons werkelijk voelen. Multitasking koppelt ons los van de eetervaring waardoor we aroma's, smaak en textuur missen en ons zo minder snel verzadigd voelen. Het gevaar om na de maaltijd nog te snacken, is dan zeker niet veraf. De oplossing is om gewoon aan tafel te gaan zitten en met volle aandacht te genieten van een - vers bereide - maaltijd.

4. Schrokken

Alleen eten kan erg vervelend zijn, waardoor we vaak geneigd zijn het zo snel mogelijk achter de rug te willen hebben om vervolgens iets anders te kunnen doen. Schrokken zorgt echter niet enkel voor een opgeblazen gevoel of zuur, het is het uitgelezen recept voor gewichtstoename. Time Magazine schrijft dat een onderzoek bij 3.000 mensen aantoonde dat snelle eters 84 procent meer kans hadden op overgewicht. Lang kauwen en eventueel ook eens tijd nemen om te ademen tussen de happen door kan zeker wonderen doen.

5. Hersenloos knabbelen

Het is een val waar we allemaal wel eens intrappen als we alleen zijn. Knabbelen zonder nadenken en dan vooral op ongezonde snacks. Vooral thuiswerkers ervaren het probleem alles in handbereik op te peuzelen. Gaande van borrelnootjes en koekjes tot druiven op het aanrecht. De oplossing is al dat lekkers uit uw gezichtsveld te bewaren en tijd vrij te maken voor vaste maaltijden en snackpauzes. Werken aan een bureau in plaats van aan de keukentafel dus.

Onze partners