5 redenen om te kiezen voor tofoe

15/10/13 om 21:48 - Bijgewerkt om 21:48

Tofoe is gezond. Maar zijn rubberachtige textuur en nogal flauwe smaak zijn afknappers. Enkele redenen om toch te kiezen voor tofoe.

5 redenen om te kiezen voor tofoe

© Thinkstock

Gastronomisch gezien is tofoe niet meteen een topper. Toch verdient tofoe heel wat lof omdat het voedingsmiddel goed is voor een gezond dieet.

1. Tofoe is rijk aan eiwitten en vitaminen

Tofoe wordt gemaakt van gestremde sojamelk. De rijkdom van soja schuilt in zijn peulen en zaden. De peulen zijn bijzonder rijk aan eiwitten. De zaden of bonen bevatten veel vitaminen (B9 en E), mineralen (ijzer, calcium, kalium), vezels en onverzadigde vetten (omega 6).

2. Tofoe bevat isoflavonen

Sojabonen behoren tot de zeldzame voedingsstoffen die isoflavonen of fyto-oestrogenen leveren. Die gelijken qua chemische structuur sterk op oestradiol, zodat ze de lichamelijke effecten van natuurlijk aangemaakt oestrogeen kunnen imiteren of juist beperken. Anderzijds hebben wetenschappers aangetoond dat soja als voedingssupplement tijdens de menopauze geen voordelen oplevert, noch op het vlak van de botdichtheid, noch voor het verbeteren van de symptomen.

3. Tofoe doet bloeddruk dalen

Soja is een plantaardige stof en dus hoeven we niet te vrezen voor een verhoging van ons cholesterolgehalte. Beter nog, in 2012 toonden wetenschappers aan dat de isoflavonen in soja de bloeddruk kunnen verminderen en stabiliseren. Daarvoor moet je wel het equivalent van één glas sojamelk per dag verbruiken.

4. Tofoe beperkt de opstapeling van vetten

De soja-eiwitten kunnen ook leververvetting voorkomen. Bij zwaarlijvige personen beperken ze de opstapeling van vetten en triglyceriden in de lever met 20 %.

5. Tofoe bevat weinig calorieën

De calorische waarde van soja bedraagt gemiddeld 120 kcal/100g, wat vergelijkbaar is met die van mager vlees, zoals gevogelte. Sojamelk is wel niet geschikt als substituut bij koemelkallergie: na verloop van tijd kan er een kruisintolerantie voor soja ontstaan. Kortom, tofoe blijft een prima voedingsmiddel dat zeker zijn plaats verdient in een gevarieerd en evenwichtig menu. (MR)

Koken met tofoe

Tofoe, soms ook ten onrechte sojakaas genoemd, is afkomstig van sojamelk, die werd gestremd met behulp van magnesium- of calciumzouten. De verkregen wrongel wordt na uitdruppen tot tofoe geperst. Tofoe ziet eruit als boetseerklei en smaakt als een geneesmiddel. Om er een lekker gerecht van te maken zal de kok dus al zijn creativiteit moeten aanboren! De gemakkelijkste oplossing? Laat de tofoe zachtjes stoven met wat groenten of in een curry. De snelste methode? Snij hem in blokjes, bak die samen met ongezouten pindas of pindakaas in sojasaus, en laat ze zachtjes karamelliseren. De stevige structuur van tofoe zorgt ervoor dat de blokjes niet uit elkaar vallen, zelfs niet bij het frituren.

Tofoe kan je kopen in supermarkten, natuurvoedingszaken of Aziatische voedingswinkels, en is te verkrijgen in diverse texturen, van zeer zacht tot extra stevig. De crèmeachtige tofoe bevat veel water en heeft de consistentie van yoghurt. Hij is geschikt als vervangmiddel voor slagroom in soep of puree. De stevige tofoe is eerder geschikt voor zoute gerechten, omdat hij in blokjes te snijden is en zijn vorm behoudt. En als je ecologisch denkt, kies je best voor niet-genetisch gewijzigde soja, geproduceerd in Europa

Bron: Bodytalk

Lees meer over:

Onze partners