5 ontbijtmythes ontkracht

28/11/14 om 17:08 - Bijgewerkt om 17:08

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Misschien niet noodzakelijk. Vijf ontbijtmythes - van honger stillend tot vermageringskuur - ontkracht.

5 ontbijtmythes ontkracht

© Thinkstock

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Ontbijt wordt al tijden magische kwaliteiten toegeschreven, zoals het stillen van de honger (logisch, toch?) of het helpen afvallen. Toch zijn onze croissants, eieren en bijgevoegde soldaatjes niet altijd wat ze lijken: vijf ontbijtmythes ontkracht met de hulp van nieuwssite Time.com.

Mythe 1: Ontbijten als sleutel tot uw vermageringskuur

Waarschijnlijk de oppermythe, want wie gelooft nu niet graag dat we door te eten, kunnen afvallen? Onderzoek staafde de bewering dat ontbijten obesitas helpt bestrijden ook. Maar die studies zouden volgens nieuw onderzoek dan weer verkeerd geïnterpreteerd zijn. Bij een van de studies gaven die mensen die ontbeten aan meer fysieke activiteiten te doen overdag, een andere studiegroep veranderde de volledige eetgewoonte, zo schrijft The New York Times.

En nog recenter onderzoek beweert het tegenovergestelde van wat we altijd dachten: ontbijten wordt in verband gebracht met meer fysieke activiteit, maar niet met een veranderende werking van het metabolisme. Om gewicht te verliezen, moet rekening gehouden worden met de volledige voedselinname en de mate waarin iemand sport.

Mythe 2: Ontbijten is goed voor het hart

Een studie die in de American Journal of Clinical Nutrition verscheen, weerlegt het idee dat ontbijten goed is voor het hart. Eigenlijk maakt het niet veel uit of we nu ontbijten of niet. Of toch niet voor ons cardiovasculair systeem.

Mythe 3: Ontbijten betekent minder snoepen overdag

's Ochtends een heerlijk ontbijt verorberen, of u nu honger hebt of niet, zou verhinderen dat u overdag trek zou krijgen in een snack. Maar recent onderzoek zegt het tegendeel, aldus Time.com. Wetenschappers bekeken het verschil tussen wie het ontbijt oversloeg en wie een koolhydraat- en vezelrijk ontbijt achteroversloeg. Wat bleek? Wie niet aan de ontbijttafel gezeten had, had meer honger tijdens de lunchpauze, maar consumeerde niet noodzakelijk meer calorieën dan wie wel ontbeten had. Maar, zo voegt de nieuwssite eraan toe, eerder onderzoek toonde aan dat ontbijten kan helpen het metabolisme sneller op te starten.

Wie bij het ontwaken honger heeft, kan toch beter kiezen voor een gezond ontbijt. Wie liever ook de rest van de dag geen honger meer lijdt, kan wat extra proteïnen in zijn dieet opnemen. Onderzoek heeft uitgewezen dat meer proteïnes helpen de hoeveelheid eptide YY te vergroten. Dat laatste is een hormoon dat de honger bestrijdt.

Dus hoewel enkel ontbijten niet verzekert dat u die dag geen honger meer zal lijden, kan eentje volgepakt met proteïnen dat wel. Denk aan eieren, cottage cheese en noten voor die boost.

Mythe 4: Ontbijten, moet iedereen doen

Voor atleten onder ons is het ontbijt inderdaad een essentiële maaltijd. Uzelf naar het werk slepen op een maandagochtend kan heel wat moeite kosten, maar helaas verbranden op de trein zitten (wachten) of met de auto rijden net niet genoeg calorieën om het ontbijt onmisbaar te maken als u eigenlijk geen honger hebt.

Wie echter werkelijk vermoeiende en fysiek slopende plannen heeft, zoals bijvoorbeeld een marathon lopen, moet wel zijn batterijen opladen voor het trainen. Als het diner uw laatste maaltijd was, heeft u bij het ontwaken soms tot twaalf uur lang gevast. Uw lever mist volgens Time.com zo 70 tot 80 procent glycogeen, het goedje dat ons lichaam helpt de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Ontbijten kan dan net de nodige energie leveren voor dat rondje lopen bij het opkomen van de zon.

Mythe 5: Ontbijten met te veel koffie dehydrateert

De wereld telt genoeg koffieverslaafden die hun kopje zwarte goud bij het ontbijt niet kunnen missen. Het is waar, dat cafeïne een beetje kan dehydrateren. Maar meestal consumeren we die stof niet puur, maar gemixt met een hele hoop water. Het water bij onze koffie of thee reduceert dat dehydraterende effect, meent Mayo Clinic. Soms kan zo'n kopje koffie zelfs helpen hydrateren, beweert Time.com.

Lees meer over:

Onze partners