5 dingen die u niet mag doen in bed

28/03/14 om 12:16 - Bijgewerkt om 12:16

'Seks en slaap', dat zijn volgens slaapwetenschappers de enige twee zaken die horen te gebeuren in bed.

5 dingen die u niet mag doen in bed

Kussengevecht in bed © Thinkstock

Slaapwetenschappers hebben vaak tegengestelde theorieën als het aankomt op een goede nachtrust. Maar volgens The Huffington Post zijn ze het over één ding eens: het bed dient enkel om te slapen en voor seks. Deze vijf zaken doet u dan ook beter niet in bed:

1. Sms'en en mailen

Dankzij de smartphone is het erg eenvoudig om voor het slapengaan nog enkele mails te versturen. Maar de schermen van deze toestellen, en van computers, zijn een onnatuurlijke bron van licht. Wetenschappers van het Amerikaanse Rensselaer Polytechnic Institute concludeerden dat de blootstelling aan een lichtgevend scherm de melatonine aanmaak doet afnemen, wat leidt tot slaapproblemen. Want melatonine is het net het hormoon dat het lichaam duidelijk maakt dat het bedtijd is.

2. Snoozen

Het is erg verleidelijk om nog even op de snooze-knop te duwen wanneer de wekker afgaat, zodat u enkele minuten langer kan blijven liggen. Maar 'snoozen' doet meer kwaad dan goed. 'Snoozen' verstoort namelijk de remslaap. Tijdens de remslaap droomt u veel en worden ervaringen van de afgelopen dag verwerkt. Hoe vroeger u de remslaap onderbreekt, door bijvoorbeeld de wekker vroeger te zetten om te 'snoozen', hoe minder tijd uw hersenen hebben om de dagelijkse gebeurtenissen op te nemen. Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat het onderbreken van de remslaap de functionaliteit gedurende de dag negatief kan beïnvloeden.

3. Huisdieren toelaten

Huisdieren toelaten in het bed, verstoort de nachtrust enorm. Naast het feit dat u minder plaats heeft door een woelend dier en u gestoord wordt door ademhalingsgeluiden, is het simpelweg niet erg hygiënisch.

4. Zweten

Een warm bed lijkt op het eerste gezicht erg comfortabel en gezellig, maar het helpt niet om beter te slapen. Gemiddeld is de optimale temperatuur voor een goede nachtrust tussen de 15 en 18 graden Celsius.

5. Draaien en keren

Wanneer u de slaap niet kunt vatten, helpt het om even op te staan. Blijven liggen en woelen, creëert een nog rustelozer gevoel. Zeker wanneer u de klok kunt lezen, zult u gefrustreerd raken als u de minuten ziet wegtikken. Wel een goed idee is dus even opstaan om iets ontspannends te doen zoals een beetje lezen. (AVE)

Lees meer over:

Onze partners