15 verrassende tips voor uw gezondheid

11/07/14 om 06:44 - Bijgewerkt om 06:44

Bron: Knack

Je kunt als dokter niet naar een feestje met vrienden of familie gaan of je wordt om medisch advies gevraagd. De ene dokter heeft een bloedhekel aan zo'n partyconsult, de andere ziet het als een onvermijdelijke vorm van social talk . Welke vragen stellen vrienden en familieleden bij sociale gelegenheden en welk advies geeft de arts dan?

15 verrassende tips voor uw gezondheid

Dokter en patiënt © Istock

1. 'Bereid je goed voor als je naar de dokter gaat'

'Bereid je goed voor als je naar de dokter gaat. Maak een lijstje van de vragen die je wilt stellen. Heb je klachten, hou dan een dagboek bij: wanneer is de hoest/jeuk/pijn begonnen, op welke momenten heb je het meest last? Dokters baseren hun diagnose voor negentig procent op wat de patiënt aanbrengt. Labonderzoeken en andere klinische tests gebeuren ter ondersteuning. Ga vooral niet je klachten googelen op het internet, daar bereik je niks mee. Enkel als je al een specifieke diagnose van een arts hebt, kun je daar bijkomende info zoeken.'

Dirk Avonts, hoogleraar huisartsengeneeskunde Universiteit Gent

2. 'Stress heeft geen invloed op de vruchtbaarheid'

'Stress heeft geen invloed op de vruchtbaarheid. Blijft de zwangerschap uit en ben je verder gezond, dan is dat niet aan stress te wijten. Een ongezonde levensstijl daarentegen is wel nefast voor de voortplanting. Uiteindelijk is er maar één gouden raad voor jonge mensen: niet te lang wachten om kinderen te krijgen (als je kunt).'

Petra De Sutter, fertiliteitsspecialiste UZ Gent

3. 'Voeding en opvoeding hangen nauw samen'

'Voeding en opvoeding hangen nauw samen. Wil je dat je kind gezond eet, geef dan het goede voorbeeld. Als je zelf naar een koek grijpt als tussendoortje, moet je niet verwachten dat je kind spontaan een appel neemt. Maak je niet te snel druk als je kleuter dingen niet lust. Zijn natuurlijke smaakvoorkeur gaat uit naar vet- en suikerrijke voeding en dus vraagt het meer van hen om groenten en fruit te eten. Die fase gaat weer over. Tot die tijd: forceer niets, blijf alles altijd opnieuw aanbieden. Maak je je zorgen over het gewicht, de lengte of de gezondheid van je kind, raadpleeg dan je huisarts.'

Annik Simons, kinderpsychiater gespecialiseerd in eetstoornissen, UKJA- ZNA Antwerpen

4. 'Net zoals je huid rimpelt, rimpelt ook je brein'

'Net zoals je huid rimpelt, rimpelt ook je brein. Vergeetachtigheid hoort bij het ouder worden. Maak je geen zorgen over iets wat je niet hebt en waarvan je niet zeker weet of het überhaupt zal komen. Ontwikkel geen irrationele angsten. De beste manier om je risico op dementie te verkleinen, is sociaal, mentaal en lichamelijk actief te zijn. Blijf met je twee voeten in de maatschappij staan. Geniet van het leven en wees gretig. Volg je interesses.'

Christine Van Broeckhoven, alzheimeronderzoekster, Universiteit Antwerpen

5. 'Hou het bij maximaal één alcohol glas per dag'

'Vergeet de oude aanbeveling dat je best twee tot drie glazen alcohol per dag mag drinken. Hou het bij maximaal één glas per dag en liefst niet alle dagen. Zo verklein je met name het risico op borstkanker en kanker van de dikke darm. Mensen met een verhoogd risico op kanker, vrouwen die al borstkanker hebben gehad, jongeren onder de achttien en zwangere vrouwen drinken het best helemaal geen alcohol.'

Ivo Nagels, arts en medisch adviseur Stichting tegen kanker

6. 'Voedingssupplementen en vitaminepreparaten zijn niet zo onschuldig als mensen denken'

'Voedingssupplementen, kruidendrankjes en vitaminepreparaten zijn helemaal niet zo onschuldig als mensen denken. Ook met vitamines kun je bijvoorbeeld overdoseren. Laat je dus altijd adviseren door een arts of apotheker voor je die neemt. Geef geen geld uit aan de supplementen die de cosmetische industrie nu massaal op de markt brengt. 'Een mooie huid van binnenuit', beloven ze, maar geloof ze niet.'

Marleen Finoulst, arts en hoofdredacteur van Body Talk

7. 'Om niet te snurken: slaap niet op je rug en vermijd alcohol'

'Om niet te snurken, raad ik het volgende aan: slaap niet op de rug, vermijd slaapmiddelen en ook alcohol voor het slapen gaan. Alcohol verslapt de spieren en doet de slijmvliezen zwellen, waardoor er meer kan is op snurken. Hou ook je gewicht onder controle want overgewicht vernauwt de toegankelijkheid van de keel, waardoor er meer turbulentie optreedt in de luchtweg. Kun je 's nachts de slaap niet vatten? Blijf dan niet liggen woelen in je bed. Sta op, ga iets anders doen, verzet je zinnen tot je je weer slaperig voelt worden.'

Johan Verbraeken, hoofd slaapcentrum UZ Antwerpen

8. 'Noten kunnen gevaarlijk kunnen zijn voor kinderen onder de vijf jaar'

'Voor alle barbeques en tuinfeestjes in de zomer het volgende advies: zet geen (pinda)noten op tafel als er kinderen onder de vijf jaar rondlopen. Hun gebit is nog onvoldoende ontwikkeld om die fijn te kunnen malen. Het risico bestaat dat ze zich erin verslikken en dat er een stukje noot in de longen terechtkomt. Dat kan eruit gehaald worden met een bronchoscopie, een ingreep onder narcose. Maar als je het niet in de gaten hebt dat die noot daar zit, kan die agressieve longontstekingen veroorzaken met blijvende schade tot gevolg. In uitzonderlijke gevallen stikken kinderen doordat de noot zich in de luchtpijptak vastzet. Zo heb ik jammer genoeg al kinderen weten sterven. Daarom zou op de verpakking van noten en pompoenzaadjes een waarschuwing moeten staan dat die gevaarlijk kunnen zijn voor kinderen onder de vijf jaar.'

Filomeen Haerynck, kinderlongarts UZ Gent

9. 'Ook met factor 50 kun je bruinen'

'Ook volwassenen smeren het best een zonnebrandcrème factor 50 als ze tijdens de piekuren in de zon gaan zitten. Het argument dat je dan niet bruint, klopt niet. Je moet echt heel hard je best doen om in de zon geen kleurtje op te doen. Smeer ook zeker voldoende dik, want de werkzaamheid van de crème verkleint naarmate je dunner smeert. Een spray brengt zo'n dunne laag aan dat die nagenoeg geen effect heeft.'

Karolien Van Den Bossche, dermatoloog Gent en Antwerpen

10. 'Het kan geen kwaad als kinderen dicht bij de televisie zitten'

'Voor de kinderen: het kan geen kwaad als ze dicht bij de televisie zitten. Hun ogen kunnen er wel vermoeid van raken, maar ze gaan er niet door achteruit. Ik snap niet dat dit misverstand zo hardnekkig is. Een tv is geen bron van straling en een boek lees je toch ook dicht bij je ogen. Voor de volwassenen: geloof de verkooppraatjes over bijzondere bescherming tegen UV-straling niet. Zelfs een stukje plastic of een gewoon brillenglas beschermt voldoende tegen ultraviolette straling. Daarmee beweer ik niet dat zonnebrillen geen nut hebben. Achter het stuur bijvoorbeeld word je maar beter niet verblind door fel zonlicht.'

Peter Stalmans, oogchirurg KU Leuven

11. 'Kine helpt, zeker als je er te voet naar toe gaat...'

'We leiden met z'n allen een zittend leven en als we dan uit gezondheidsoverweging enthousiast gaan sporten, kennen we geen maat. Veel mensen kampen daarom met rug-, nek- en knieproblemen. Op de vraag of kine bij deze pijnen helpt, antwoord ik veelal: kine helpt, zeker als je er te voet naar toe gaat...'

Brigitte Schoenmakers, huisarts en docent KU Leuven

12. 'Het is niet zo'n gek idee om seks met je partner in je agenda in te plannen'

'Veel koppels die hun handen vol hebben met kinderen en toestanden allerhande komen er gewoon niet meer toe om seks te hebben. Als je een druk leven hebt en ongeveer alles georganiseerd en geregeld moet worden, dan ben je op het einde van de dag doodop. Dan moet je niet verwachten dat je om elf uur s avonds nog veel zin hebt in seks. Daarom is het niet zo'n gek idee om seks met je partner in je agenda in te plannen.'

Alexander Witpas, seksuoloog en woordvoerder van de Vlaamse Vereniging voor Seksuologie

13. 'Met vezelrijke voeding krijg je ook veel gasvorming in de buik'

'Bij constipatie: eet twee kiwi's per dag en je gaat niet weten hoe gelukkig je bent. Bij een opgeblazen gevoel of een gespannen buik: ga na of je niet te veel vezels eet. Een vezelrijke voeding bevordert de stoelgang, maar als je er te veel van eet, krijg je ook veel gasvorming in je buik. Probeer om multigranen- of volkorenbrood te vervangen door lichtbruin of zelfs wit brood. Laat de musli en de crusli en de zemelen een tijdje staan. Veel kans dat je dan minder last hebt van een opgeblazen gevoel.

Danny De Looze, maag-darmspecialist UZ Gent

14. 'Kankerpatiënten moeten uitkijken met voedingssupplementen'

'Veel kankerpatiënten nemen tijdens hun behandeling voedingssupplementen met het idee: baat het niet dan schaadt het niet. Daar moet je echter mee uitkijken, er zijn wel degelijk risico's aan verbonden. Bij veel nieuwe antikankerbehandelingen mag je bijvoorbeeld geen pompelmoes eten of Sint-Janskruid innemen. Het aantal interacties is niet te onderschatten. Een handig overzicht vind je op www.kanker.be/voedingssupplementen.'

Vincent Renard, oncoloog AZ Sint-Lucas Gent

15. 'Eet liever één lekkere praline'

'Eet met mate, gevarieerd en lekker. Veel mensen denken dat gezondheidswerkers die met voeding bezig zijn per definitie foodnazi's zijn die ons alleen nog wortelen willen laten eten. Ik zeg altijd: eet liever één praline, maar dan een echte lekkere waar je van geniet, dan vijf smakeloze pralines met stevia of allerlei zoetstoffen.'

Christophe Matthys, docent voedingswetenschappen KU Leuven

Ilse Degryse

Deze gezondheidstips verschenen eerder in Knack van 25 juni.

Lees meer over:

Onze partners