12 manieren om je kind gezond te maken voor het leven

12/10/15 om 19:25 - Bijgewerkt om 19:26

Je kind gezond laten eten en leven in een wereld vol suiker en games: het is en blijft een strijd. Hoe kan je je kind een gezonde levensstijl aanleren die het zich voor de rest van zijn leven zal meedragen? Enkele tips.

12 manieren om je kind gezond te maken voor het leven

© iStock

Het is niet eenvoudig om kinderen groentjes te laten eten en hen snoepjes te ontzeggen, laat staan hen van de televisie weg te houden tijdens de maaltijd. In de strijd om je kind gezond te laten eten, is het belangrijk te weten dat je niet elke veldslag kunt winnen. Net zoals op een voetbaltraining moeten kinderen voldoende oefenen om gezond te leren eten, zo schrijft Time.com. Als ouder neem je dan de rol aan van trainer.

1. Gebied je kind niet om zijn bord leeg te eten.

Je wilt dat je kind stopt met eten wanneer het genoeg heeft, niet wanneer het elk brokje op het bord met lange tanden naar binnen heeft gewerkt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat kinderen die aangemaand worden om hun bord leeg te eten meer geneigd zijn om grotere porties te vragen wanneer ze buitenshuis eten. Terwijl volwassenen meestal bijna alles opeten wat op hun bord ligt, eten kinderen doorgaans slechts 60 procent van wat ze voorgeschoteld krijgen. Dat is volledig normaal, zeggen experts.

2. Maak bewegen leuk

Volwassenen associëren bewegen vaak met het noodzakelijke fitnessabonnement. Maar kinderen kunnen allerlei dingen doen: een partijtje voetbal in de tuin of met de hond gaan wandelen. Zolang ze maar een uurtje per dag intensief bewegen en ze er met volle teugen van genieten. Na de activiteit zullen ze zich dankzij de vrijgekomen endrofines geweldig voelen en nog meer willen.

3. Laat je kind niet eten voor de televisie

Kinderen die hun maaltijd nuttigen voor de televisie, kunnen geen aandacht besteden aan hun verzadigingsgevoel. Ze eten gedachtenloos en zullen op die manier later veel sneller naar cola en snoep grijpen. Daarenboven worden kinderen op televisie geconfronteerd met allerlei reclameboodschappen voor fastfood dat er honderd keer lekkerder lijkt uit te zien dan wat er in hun eigen bord ligt.

4. Stel een limiet in voor televisie kijken

Kinderen spenderen heel wat van hun tijd aan het gebruik van allerlei media, waarvan televisie de grootste brok in beslag neemt. Naast het feit dat kinderen hun tijd te lang zittend doorbrengen, doodt de televisie ook nog eens hun creativiteit. Beperk het televisiekijken voor je kind tot niet meer dan 2 uur per dag. Kinderen jonger dan 2 jaar zouden zelfs totaal geen gebruik van media mogen maken.

5. Introduceer nieuwe etenswaren, maar heb geduld

Begin zo vroeg mogelijk met het introduceren van nieuwe etenswaren bij je kind. Uit onderzoek blijkt dat de voedselvoorkeur van een kind niet veel verandert tussen de leeftijd van drie en acht jaar. Maar doe het voorzichtig. Het is niet omdat je kind de eerste keer geen brocoli wil eten, dat het dat de tweede of derde keer niet zal doen. Laat je kind vooral niet aan tafel zitten tot het die brocoli naar binnen heeft gespeeld. Want dan wordt het 'strafvoedsel'. Zeg aan je kind dat het de groente nu niet hoeft op te eten, maar dat het die straks wel als snack zal krijgen als het later nog honger zou krijgen. Nog een andere strategie: schik het voedsel in een leuk patroon op het bord van je kind. Zo blijkt uit onderzoek dat kinderen twee keer zoveel fruit eten als het op een cocktailstokje geprikt is en gepresenteerd wordt op een watermeloen

6. Neem de smartphone af voor het slapengaan

Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar de waarheid is dat tieners die hun gsm's naast hun bed leggen mogelijk moeilijker in slaap vallen. Dat blijkt uit een studie in het vakblad PLOS ONE. Een mogelijke verklaring is dat het blauwe licht dat het gsm-scherm uitstraalt, het melatonineniveau in het lichaam afzwakt en dus ook het slaap-waakritme verstoort. Bovendien komen ook sms-signalen de slaap van de kinderen niet ten goede. Wetenschappers raden daarom aan om van de slaapkamer een gadgetvrije zone te maken en de gsm voor het slapengaan achter te laten in de keuken. Dat geldt ook voor de ouders.

7. Geef je kind gezonde snacks

Het aantal calorieën dat kinderen consumeren door het eten van snacks stijgt hoe langer hoe meer. Kleine kinderen zijn de hele dag actief en hebben voortdurend kleine hoeveelheden voedsel nodig. Daarom moet de voedingswaarde van die snacks gelijkaardig zijn aan de hoofdmaaltijden met gezonde vetten, volkorengranen en proteïnen.

8. Niet alles draait rond calorieën

Het doel is om de gezondheid van je kinderen te bevorderen. Praat daarom met hen over hoe sommige voedingswaren beter zijn voor het lichaam en hen meer energie kunnen geven in plaats van dat ze hen dik kunnen maken. Door te focussen op het positieve zullen kinderen gezonde producten meer leren appreciëren. Wat jonge kinderen betreft, is het belangrijk dat je het belang van verschillende kleuren op het bord benadrukt. Ze moeten weten dat een gezonde maaltijd producten bevat die ook groen en oranje zijn, en niet enkel en alleen beige.

9. Beloon goed gedrag niet met snoep

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van zoete voeding als beloning de voorkeur van kinderen voor dergelijke voeding kan versterken. Wie een lolly krijgt voor het juist beantwoorden van een vraag, zal dit snoep mogelijk associëren met goede punten op school.

10. Het hele gezin doet mee

Hoe meer, hoe beter. Door activiteiten met het hele gezin te doen, worden ze eens zo leuk. Dat geldt ook voor maaltijden. Wanneer ouders enthousiast zijn over een nieuw ingrediënt, zijn de kinderen meer geneigd om dit na te doen. Als je kind oud genoeg is om mee te helpen in de keuken, geef hem dan enkele souschef-opdrachten. Kinderen die hun ouders helpen in de keuken zijn volgens onderzoek meer geneigd om groenten en fruit te eten. En het is nog leuk ook.

11. Fastfood mag af en toe

In theorie kan alles, met mate. Helaas kan niet iedereen zich beperken tot een handjevol chips en moet de hele familieverpakking eraan geloven. Het heeft geen zin om kinderen te strenge regels op te leggen. Probeer een evenwicht te vinden die voor het hele gezin werkt zoals bijvoorbeeld enkele keren per week een klein dessertje of koekjes en chips in kleine zakjes zodat kinderen vertrouwd raken met verstandige porties.

12. Wees een goed rolmodel

Het belanrijkste is dat je zelf het goede voorbeeld toont aan je kinderen. Je kan niet verwachten dat je kinderen bij het avondmaal water of melk drinken, als je zelf aan de cola zit. Hetzelfde geldt voor sporten en het wegleggen van je gsm voor het slapengaan. (TE)

Lees meer over:

Onze partners