10 voordelen van meditatie

22/11/13 om 15:20 - Bijgewerkt op 23/11/13 om 17:23

Mediteren heeft meerdere voordelen. Wij zetten ze voor u op een rijtje.

10 voordelen van meditatie

© Thinkstock

  1. Controleer uw gevoelens. Uit studies is gebleken dat meditatie een effect heeft op de controle over uw gevoelens. Wetenschappers namen hersenscans van mensen die acht uur per week mediteerden. Ze deden dat voor en na de meditatiesessies. Toen de proefpersonen de scans ondergingen, keken ze naar prenten die waren ontworpen om positieve, neutrale of negatieve emotionele reacties uit te lokken. Na afloop van de sessies namen de onderzoekers een verminderde activiteit waar in de amygdalae, het gedeelte van de hersenen dat informatie van de zintuigen koppelt aan emoties.
  2. Vergroot uw inlevingsvermogen. Volgens een onderzoekstest hebben mensen die mediteren een groter inlevingsvermogen. Bij de test zaten twee acteurs te wachten in een kamer, toen een derde acteur op krukken binnenkwam. Hoewel de acteur op krukken deed alsof hij pijn had, schoten de andere acteurs hem niet te hulp. Daardoor zonden ze het onbewuste signaal uit naar de proefpersonen om niet tussenbeide te komen. Mensen die mediteerden, waren 50 procent meer geneigd om de lijdende man niettemin toch te helpen.
  3. Wijzig uw hersenstructuur. Meditatietechnieken veranderen in acht weken tijd de structuur van de hersenen. Uit hersenscans van mediterende mensen is gebleken dat de grijze massa in de hippocampus sneller in omvang toeneemt. De hippocampus is het gebied van de hersenen dat wordt gerelateerd aan leren en aan het geheugen.
  4. Verminder pijn. Door die gewijzigde hersenstructuur ervaren mensen die mediteren minder pijn. Tijdens een test werd een hete plaat aangebracht tegen de kuiten van de deelnemers. De proefpersonen die aan meditatie deden, bleken een hogere pijndrempel te hebben ontwikkeld.
  5. Denk sneller. Volgens een onderzoek gaan de hersenen van mensen die mediteren ook sneller werken. Dat geldt zelfs voor mensen die er nog maar pas mee zijn begonnen. Bij tests bleek dat proefpersonen al na vier dagen van meditatiesessies 15 tot 50 procent beter presteerden op controletests.
  6. Word creatiever. In een klassieke creativiteitstest moesten proefpersonen zoveel mogelijk verschillende toepassingen verzinnen voor een baksteen. Mensen die zich bij het mediteren concentreren op de ademhaling, hadden de meeste ideeën.
  7. Verscherp uw concentratie. In wezen gaat meditatie over het verhogen van de concentratie. In een studie werden 17 mensen die nooit hadden gemediteerd op een cursus van acht weken gestuurd. Nadien werden ze onderworpen aan een reeks concentratietests. Ze presteerden aanzienlijk beter dan de controlegroep.
  8. Word een duizendpoot op het werk. Bij een onderzoek gingen wetenschappers na of meditatie de werkprestaties verbeterde. Werknemers op een afdeling personeelsbeleid werden getest op hun vermogen om verschillende opgaven tegelijk uit te voeren. De proefpersonen die mediteerden, waren er bijvoorbeeld beter in om tegelijk te typen en te telefoneren. Ze ondervonden ook minder stress.
  9. Verminder angstgevoelens. Meditatie wordt dikwijls aangeraden aan mensen met angststoornissen. Uit verschillende studies blijkt dat vier meditatiesessies van 20 minuten genoeg zijn om angstgevoelens met 39 procent te verminderen.
  10. Vecht tegen depressie. Piekeren is een van de belangrijkste symptomen van depressie. De patiënt afleiden van zijn negatieve gedachten maakt deel uit van de behandeling. Volgens verschillende studies kan meditatie daarin een belangrijke rol spelen. (YD)

Bron: www.spring.org.uk

Lees meer over:

Onze partners