10 tips voor sporters met hooikoorts

28/05/15 om 09:13 - Bijgewerkt om 09:13

Hooikoorts viert hoogtij in deze periode van het jaar en kan knap lastig zijn voor wie graag aan sport doet. Een training wordt snel een hindernissenloop, maar je staat niet machteloos. De volgende 10 tips kunnen helpen.

10 tips voor sporters met hooikoorts

Sporten © Thinkstock

1. Ken je aandoening en laat een allergoloog testen welke planten de meeste problemen opleveren. Leer de planten herkennen, zodat je weet waar ze groeien en je ze kunt vermijden (al is dat niet altijd mogelijk). Zoek ook uit op welke tijdstippen van de dag ze hun pollen lossen.

2. Verzorg je aandoening. Bespreek met je arts welke (preventieve) geneesmiddelen de allergische opstoten helpen temperen, wanneer en hoe je ze (correct) moet gebruiken. Volg de voorschriften nauwgezet op en overleg met je arts voor verdere bijsturing indien je dit nodig acht.

3. Kies je momenten van training bij voorkeur 's morgens vroeg wanneer de lucht nog vochtig is of na een regenbui. Regen wast pollen en vervuilende stoffen uit de lucht.

4.Vermijd droge, zonnige, winderige dagen, want dat zijn de dagen waarop planten hun pollen loslaten om elders bloemen te bevruchten.

5. Felle zon kan je ogen irriteren en gevoeliger maken voor pollen. Een zonnebril kan dan helpen.

10 tips voor sporters met hooikoorts

© iStock

6. Luchtvervuiling kan allergische reacties verhevigen. Vermijd daarom zware trainingen op dagen van hoge luchtvervuiling en blijf minstens 300 meter weg van drukke wegen , waar de concentratie van vervuilende stoffen hoog kan oplopen. Train het liefst windop van bronnen van luchtvervuiling.

7. Kies je plaats van training indien mogelijk weg van pollen-bronnen, zoals bloeiende hooiweiden of berkenbossen. Aan het strand of hoog in de bergen zitten (vaak) minder pollen in de lucht dan in het binnenland. Het kan een keuze zijn voor je vakantiebestemming.

8. Volg de weerberichten of de specifieke websites onder meer voor pollenconcentraties en voor luchtvervuiling, respectievelijk in België en andere Europese landen.

9. Trek je sportkledij onmiddellijk na het sporten uit en spoel of was ze . Spoel ook je haar. Pollen kunnen zich vastzetten in de kledij of het haar en er weer uit loskomen wanneer je beweegt.

10. Heb je erg veel last van pollenallergie, dan kun je een immunotherapie overwegen, waarbij je onder nauwgezette controle gradueel blootgesteld wordt aan oplopende concentraties van het allergeen. Dat kan de ernst van de reactie temperen, maar het werkt niet bij iedereen.

Lees meer over:

Onze partners