10 tips om verdrinking te voorkomen

05/06/14 om 09:50 - Bijgewerkt om 09:50

Publieke zwembaden zijn streng gereglementeerd, maar voor privézwembaden bestaan geen officiële normen. Je moet zelf instaan voor de veiligheid, zeker als er kleine kinderen in de buurt zijn.

10 tips om verdrinking te voorkomen

© Istock

Vorige zomer verdronken tientallen mensen in Nederland en Frankrijk; ze zochten verkoeling in de zee, in meertjes en rivieren. Verdrinking in open water komt steeds vaker voor tijdens warme zomermaanden. Niet goed kunnen zwemmen is een heel frequente oorzaak. Opvallend veel slachtoffers zijn allochtoon, wellicht omdat ze geen zwemcultuur hebben. Strenge reglementering en toezicht zijn essentieel om het aantal verdrinkingen terug te dringen.

In privézwembaden in de tuin gebeuren echter ook ongelukken. Voor je eigen zwembad moet je zelf instaan voor de veiligheid, zeker als er kleine kinderen in de buurt zijn.

Kinderen:

1. Blijf altijd bij de kinderen als ze in en rond het zwembad zijn.

2. Verlies de kinderen geen moment uit het oog.

3. Spreek een beurtrol af voor wie wanneer verantwoordelijk is bij het zwembad.

4. Zet een stok een boei naast het zwembad.

5. Leer kinderen zo vroeg mogelijk zwemmen.

6. Doe ze in de buurt van het water opblaasbare armbandjes aan.

7. Reken niet op opblaasbare luchtmatrassen of bootjes. Ze beschermen niet tegen verdrinking.

8. Haal na het zwemmen alle drijvende voorwerpen uit het water.

Volwassenen:

9. Ga geleidelijk het water in, zeker als het water koud is of je in de zon gezeten hebt.

10. Neem geen duik als je alcohol gedronken hebt.

Lees meer over:

Onze partners