10 tips om veilig te genieten van saunabezoek

22/01/15 om 15:15 - Bijgewerkt om 15:14

Als het koud is buiten kan een warme sauna heerlijk ontspannend zijn. Maar hoe doe je het veilig? De volgende tips bieden een leidraad.

10 tips om veilig te genieten van saunabezoek

Relaxen in de sauna © Istock

Geen alcohol

De belangrijkste oorzaak van (fatale) problemen in de sauna is alcohol.

Hoelang?

Een sauna nemen is geen wedstrijd. Je doet het om te genieten en te ontspannen. Voor de ene volstaan 5 minuten in een droge sauna, een andere zweet liever 20 minuten uitbundig in een vochtige sauna. Beide zijn perfect, maar liever niet langer dan 20 minuten.

Risico voor het gezonde hart?

Erg klein, volgens Finse cijfers ongeveer 1 op 9 miljoen voor wie jonger is dan 50. Voor 60-plussers stijgt het naar 1 op 400.000. Een sauna doet het hart slechts 30 % harder werken, dat is veel minder dan fysieke inspanningen of mentale stress. Na een recent hartinfarct of bij andere hartproblemen mijd je de sauna beter.

Reinigend?

Zweetklieren scheiden vocht uit, dat verdampt op de huid om de lichaams-temperatuur te regelen. Dat is alles. Ze kunnen geen toxische stoffen actief uit het bloed filteren.

Gezondheid

Een sauna lijkt een kleine opkikker voor je gezondheid, met positieve effecten voor de immuniteit, bloeddruk en cholesterol, maar veel maakt het waarschijnlijk niet uit.

Gezond voor zwangere vrouwen?

Sauna is oké. De huidtemperatuur in een sauna kan tot 40°C oplopen, maar dat is ongevaarlijk. De lichaamstemperatuur stijgt doorgaans slechts met 1 graad en blijft dus ver onder de risicodrempel van 39°C voor de foetus.

Kinderen?

Mogen mee in de sauna (Finnen nemen hun 5 maanden oude baby's al mee), maar laat ze nooit alleen.

Vruchtbaarheid?

De temperatuurstijging in de teelballen zorgt tijdelijk voor een kleiner aantal en minder beweeglijke zaadcellen, maar zonder langdurige gevolgen.

Tegen spierpijn?

Er is geen bewijs dat de sauna stijve spieren na een zware inspanning helpt herstellen, maar sommigen voelen zich erna beter.

Opletten met geneesmiddelenklevers

De grotere huiddoorbloeding kan de opname verhogen uit bijvoorbeeld nicotine- en hormonale huidklevers, en ook van onderhuidse injecties zoals insuline.

Bron: Bodytalk

Lees meer over:

Onze partners