10 tips om een hittegolf te overleven

17/07/14 om 15:23 - Bijgewerkt om 15:23

Zwemmen, ijsjes eten en optimaal genieten van de zon. Hete zomerdagen en genieten horen voor veel mensen samen. Maar te hoge temperaturen kunnen ook onaangenaam zijn. 10 tips om de warmte draaglijker te maken.

10 tips om een hittegolf te overleven

Hittegolf © Istock

1. Vermijd zware maaltijden

Wanneer u veel eet, zal u het alleen maar warmer krijgen. Groenten en fruit zijn daarom een goede keuze: licht verteerbaar én gezond. U kiest bovendien beter voor verschillende kleine koude snacks in plaats van één zware maaltijd.

2. Zet elektrische apparaten uit

De meeste elektrische apparaten geven warmte af, wanneer ze gebruikt worden of in slaapstand staan. Op het eerste gezicht lijken deze toestellen niet veel bij te dragen tot de warme temperaturen in uw huis, maar alle afzonderlijke apparaten uitzetten, kan wel degelijk een verschil maken.

3. Blijf bewegen

Zware inspanningen moet u uiteraard vermijden tijdens een hittegolf. Maar mensen met een zittend beroep kunnen best even rondwandelen of zich af en toe uitrekken. Zo blijft de bloedsomloop actief.

4. Beperk het gebruik van huidoliën en make-up

Doordat oliën en make-up de huid isoleren, houden ze warmte vast. Wees dus zuinig met het gebruik ervan tijdens warme dagen. Bovendien kunnen sommige cosmeticaproducten een allergische reactie uitlokken in de zon.

5. Kledij

Wanneer de temperaturen buiten stijgen, krijgen we de neiging om zo weinig mogelijk kleren aan te trekken. Toch is het beter om jezelf te bedekken, om zonnebrand tegen te gaan. Laagjes zijn geen goed idee, maar kies voor luchtige stoffen.

6. Water

'Een frisse duik in een zwembad', is voor veel personen het enige waarnaar ze verlangen tijdens een hittegolf. Wanneer dit niet realistisch is, u zit bijvoorbeeld op het werk, kan het nat maken van enkele lichaamsdelen zoals enkels, polsen of ellebogen al voor heel wat afkoeling zorgen. Ook een nat washandje in de nek werkt verfrissend.

7. Luchtcirculatie

Een open deur of een ventilator zorgt voor luchtcirculatie waardoor u zich fitter zal voelen. Opgepast richt een ventilator niet direct op het lichaam, want zo kunt u een stijve nek of geïrriteerde ogen krijgen.

8. Drink geen ijskoude dranken

Veel water drinken is belangrijk om uitdroging te voorkomen. Maar let op met ijskoude drankjes, want dit heeft net een averechts effect. Door water te drinken met veel ijsblokjes in, daalt de lichaamstemperatuur tijdelijk fors. Dit wordt waargenomen door een soort thermostaat in de hersenen die opnieuw een evenwicht zoekt, waardoor u het extra warm krijgt. Door bijvoorbeeld lauwe thee te drinken gebeurt het tegenovergestelde. Het lichaam ervaart warmte waardoor het de 'thermostaat' lager zet en u het kouder krijgt.

9. Sta vroeg op

Pas het ritme van uw dag aan. Sta vroeg op wanneer de temperaturen nog dragelijk zijn en houd een siësta in de namiddag, het heetste moment van de dag.

10. Vermijd rode pepers, maar eet chilipepers

Bepaalde voedingsmiddelen, zoals pikante pepers, stimuleren de zweetklieren. Want tijdens het eten van pikant eten gaat de hartslag omhoog, waardoor de lichaamstemperatuur lichtjes stijgt. Om het lichaam opnieuw af te koelen, begint u te zweten. In tegenstelling tot rode pepers, helpen chilipepers net om het lichaam af te koelen. (AVE)

Lees meer over:

Onze partners