10 tips om burn-out te voorkomen

09/04/15 om 08:25 - Bijgewerkt om 08:30

Doorgaans is de Belg tevreden over zijn werk, toch heeft veertig procent last van stress en vreest 8 procent zelfs voor een burn-out.

10 tips om burn-out te voorkomen

Burn-out © Istock

Uit onderzoek van Securex blijkt dat 1 op de 10 Belgische werknemers kampt met een burn-out. Veertig procent heeft regelmatig last van stress en 8 procent vreest zelfs voor een burn-out. Uit eerdere cijfers van de FOD Volksgezondheid bleek al dat 6 procent van de artsen en verpleegkundigen een burn-out heeft. Zelfs dubbel zo veel loopt een ernstig risico. Zorgnet Vlaanderen is zich als grootste werkgever uit de zorg al langer bewust van het probleem en neemt zijn verantwoordelijkheid op, ze verspreidt tien tips om een burn-out te voorkomen.

1. Vind jezelf ok

Mensen staan vandaag onder een toenemende druk. Perfect zijn lijkt wel de nieuwe norm, terwijl we natuurlijk allemaal onze beperkingen hebben. Het klinkt erg cliché, maar toch is het belangrijk te leren aanvaarden wie je bent.

2. Ontmoet elkaar

'Het is vandaag niet evident om elkaar echt te ontmoeten. Zelfs tijdens een koffiepauze heeft iedereen al snel zijn smartphone in de hand. Communiceren doen we voor een groot stuk online of via sms. Dat kun je niet tegenhouden. Toch is het directe contact en het actief luisteren en praten met elkaar onvervangbaar', zegt Philippe De Smet Manager atiëntenzorg in PZ Onze-Lieve-Vrouw van Vrede in Menen.

Gelukkige vrouw

Gelukkige vrouw © Istock

3. Doet iets nieuw

Door op tijd iets nieuws te doen, houd je het enthousiasme erin. Uitdagende projecten zorgen namelijk voor een positieve boost.

4. Geniet van de kleine dingen

Wie onder druk staat, laat vaak net die dingen vallen die hij het meeste nodig heeft om voort te kunnen doen. Genieten van de kleine dingen hoort daar zeker bij.

5. Hou zorgen niet voor morgen, praat

Door met iemand te praten over problemen, krijgen dingen een naam en heb je er ook beter vat op. Je ziet sneller wat er aan de hand is en wat je eventueel kunt doen.

6. Vraag hulp

Hulp vragen is geen teken van hulpeloosheid -wat veel mensen nog al te vaak denken- integendeel, het getuigt net van bescheidenheid en zelfkennis. Door je ervaring te delen, valt er een grote druk van je schouder omdat iemand ander met je meedenkt.

7. Beweeg

Door beweging verhoog je je energiepeil en doorzettingsvermogen. Ook geef sport afleiding en brengt het je tot rust. Bovendien verbetert een gezonde vermoeidheid de slaap.

8. Op tijd een time-out

Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf. Probeer je op zulke momenten bezig te houden met activiteiten die je tot rust brengen. Zo vermijd je dat de spanning te hoog oploopt.

Valkuilen gezonde voeding

Valkuilen gezonde voeding © Thinckstock

9. Maak keuzes

'Burn-out is een teken van een tekort aan energie en van emotionele uitputting. Wie meer doet dan hij aankan, komt vast te zitten. Het is daarom belangrijk om keuzes te maken. Sommige activiteiten vergen energie, andere activiteiten geven ons net extra energie', zegt professor Lode Godderis (KU Leuven).

10. Eet gezond

Gevarieerde en volwaardige voeding geeft je meer energie, terwijl ongezonde voeding de klachten van stress en een burn-out net versterken. Vermijd daarom suiker, alcohol en tracht voeding te eten die rijk is aan vitamine-B en C. (AVE)

Lees meer over:

Onze partners