10 redenen waarom u zo moe bent

11/06/14 om 11:53 - Bijgewerkt om 11:57

Een te korte nacht is niet de enige reden waarom u zo moe bent overdag. Onder meer de verkeerde voeding of dehydratatie zorgen ervoor dat u elk moment een dutje zou kunnen doen.

10 redenen waarom u zo moe bent

Vermoeid © Istock

Wanneer u te weinig slaapt, bent u de volgende dag vermoeid, dat is duidelijk. Maar er zijn ook andere, minder voor de hand liggende oorzaken die u moe maken. Het Amerikaanse magazine Time zette 10 redenen die vermoeidheid in de hand werken op een rijtje.

1. Geen ontbijt

Om goed te kunnen functioneren heeft ons lichaam brandstof nodig. Wie niet ontbijt heeft moeite om zijn energielevel op peil te houden en zal zich daardoor vermoeider voelen.

2. Te weinig water

"Zelfs de kleinste hydratatie, zoals 2 procent, eist zijn tol op het energielevel", zegt Amy Goodson een Amerikaanse diëtist. Verschillende aminozuren worden minder snel aangemaakt in een gedehydrateerd lichaam. En deze aminozuren zijn essentiel voor stofwisselingsprocessen.

3. Sport overslaan

Een workout overslaan omdat om zo energie te besparen, werkt net averechts. Een onderzoek aan de universiteit van Georgia wees uit dat gezonde volwassenen die drie dagen per week 20 minuten sportten zich fitter en minder moe voelden dan wanneer ze deze sportsessies oversloegen. Beweging geeft een energiestoot en zorgt ervoor dat het cardiovasculair systeem efficiënter werkt.

4. Verkeerde voeding

Voedsel rijk aan suiker en simpele koolhydraten doen het suikerniveau in het bloed sterk schommelen, wat vermoeidheid in de hand werkt.

5. Tekort aan ijzer

Het mineraal ijzer heeft iedere mens nodig om goed te kunnen functioneren. Bij een tekort merken we dat onmiddellijk aan onze fysieke toestand. Een ijzertekort is deels te voorkomen met voldoende ijzerrijke voeding zoals brood, vlees of vleesvervangers, gedroogd fruit en noten.

6. Een rommelig bureau

Kleine, onverwachte zaken kunnen ervoor zorgen dat u erg moe bent. Werken aan een rommelig en chaotisch bureau is zo'n aspect. Volgens een onderzoek aan de Princeton Universiteit is het voor het brein moeilijker om informatie te verwerken en op te slaan als iemand wordt afgeleid door omgevings'rommel'.

7. Verslaafd aan koffie

Veel mensen ondervinden het: een namiddagdipje. De verleiding is dan groot om naar een kop koffie of een glas cola te grijpen. Maar psycholoog en slaapexpert James B. Maas raadt aan om na 2 uur 's middags geen cafeïnerijke dranken meer te consumeren. 'Zelfs zes uur na je laatste slok koffie, zit het goedje nog steeds in je lichaam', klinkt het.

8. Laat opblijven tijdens de weekends

Zaterdagavond een stapje in de wereld zetten, laat in bed kruipen en zondag lekker lang uitslapen, zorgt ervoor dat u zondagavond niet kan slapen. Zo start u moe (en slecht geluimd) de werkweek op maandag.

9.Wijn voor het slapen

Een glas (of meerdere glazen) alcohol is niet bevorderlijk voor de slaapkwaliteit. U valt wel sneller in slaap, maar de alcohol verstoort de REM-slaap.

10. Blijven werken tijdens vakantie

Uw mails checken terwijl u eigenlijk hoort te relaxen aan het zwembad, verhoogt de kans op een burn-out. "Iedereen heeft nood aan vakantie: eventjes afsluiten van de dagelijkse belemmeringen heeft een positief effect", schrijft Time. Wanneer mensen voldoende pauzes nemen, zijn ze creatiever, productiever en minder vermoeid wanneer ze hun werk hernemen." (AVE)

Lees meer over:

Onze partners