10 manieren om gelukkiger te zijn op het werk

28/04/14 om 15:12 - Bijgewerkt om 15:16

Wie zijn job graag doet, voert zijn taken doorgaans ook beter uit. Zowel werkgever als werknemer hebben baat bij een positieve sfeer: gelukkige medewerkers zijn creatiever en gemotiveerder.

10 manieren om gelukkiger te zijn op het werk

Gelukkig zijn op het werk © Thinkstock

Een groot deel van de bevolking brengt tijdens de week meer tijd door op de werkvloer dan thuis. Daarom is het erg belangrijk dat u zich goed voelt op deze plek. Psycholoog Jeremy Dean geeft 10 tips die ervoor zorgen dat u gelukkiger bent op het werk.

1. Houd controle

Uit psychologisch onderzoek blijkt dat werknemers die weinig controle hebben over hun werk, hun job als stressvol beschouwen en dit werk niet erg bevredigend vinden. Werknemers krijgen uiteraard taken opgelegd door hun baas, maar ideaal is als zij zelf kunnen kiezen hoe zij deze taken invullen.

2. Eerlijke verloning

Hoe groter het verschil tussen hoeveel u vindt dat u zou moeten verdienen en hoeveel u werkelijk verdient, hoe minder gelukkig u bent.

3. Gevoel dat u iets bereikt

Mensen voelen zich over het algemeen pas gelukkig wanneer ze het gevoel hebben dat ze vooruitgang boeken. Bij sommige jobs is dat erg duidelijk, bij andere niet. Leg u zelf daarom concrete en haalbare doelen op.

4. Vraag feedback

Deze tip sluit nauw aan bij de vorige. Als het aankomt op jobtevredenheid is geen nieuws voor veel werknemer hetzelfde als slecht nieuws. Negatieve feedback krijgen, is uiteraard niet leuk. Maar zo weet u wel waar u staat en welke verbeteringen u kan doen. Positieve feedback motiveert mensen. In beide gevallen leert u iets bij. Dring er dus bij uw baas op aan om geregeld samen te zitten om uw prestaties te bespreken.

5. Voorkom kleine belemmeringen

Het koffieapparaat dat niet werkt of dezelfde informatie die twee keer moet worden ingevoerd. Uit onderzoek blijkt dat de tevredenheid op de werkvloer erg wordt beïnvloed door kleine dagelijkse belemmeringen. Deze kleine tegenslagen stapelen op, waardoor slechts een koffiemachine dat niet werkt de spreekwoordelijke druppel kan zijn. Aarzel niet en spreek de verantwoordelijke hierover aan.

6. 'Huwelijksreizen en katers': tijd voor een nieuwe job?

Jeremy Dean vergelijkt de eerste maanden op een nieuwe job met een huwelijksreis. Alles is nieuw en uitdagend. "Dat dit gevoel zachtjes wegebt is niet abnormaal, maar het wordt wel problematisch, wanneer dit gevoel overgaat in een kater. Als de huwelijksreis een ver verleden lijkt en de kater steeds heviger wordt, is het misschien tijd om een nieuwe job te zoeken."

7. Durf te peilen naar verwachtingen binnen de organisatie

Werknemers klagen geregeld over het feit dat de baas weinig communiceert over het reilen en zeilen van de directie en de algemene beslissingen die een bedrijf neemt. Mensen willen weten wat er omgaat in de hoogste rangen. Zij beschouwen informatie als een wederdienst. Weten wat er concreet van je wordt verwacht is belangrijk.

8. Problemen thuis staan gelijk aan problemen op het werk

Niet tevreden zijn met een job, kan dieperliggende oorzaken hebben die losstaan van de situatie op de werkvloer. "Problemen thuis, worden simpelweg meegenomen naar het werk", schrijft Dean. Zo bezorgen kinderen ouders, naast veel plezier, ook stress. Een Britse studie uit 2012 toonde aan dat werknemers met kinderen minder vlug gelukkig zijn op het werk.

9. Zoek complexiteit en variatie

Simpele opdrachten leiden tot verveling. Daarom halen mensen met afwisselende en iets moeilijkere taken meer voldoening uit hun job. Moeilijke taken, tracht u misschien in eerste instantie te vermijden. Maar op langere termijn maken uitdagingen u gelukkiger.

10. Gelukkig in het leven, gelukkig op het werk

Mensen die gelukkig in het leven staan, vinden het eenvoudiger om voldoening te halen uit hun job. Oudere mensen zijn doorgaans gelukkiger op hun werk dan jongere personen. Bij deze laatste groep ligt het verwachtingspatroon een stuk hoger. (AVE)

Bron: Spring.uk

Lees meer over:

Onze partners