10 belangrijkste voordelen van groenten en fruit

07/05/15 om 13:35 - Bijgewerkt om 13:35

Dat groenten en fruit gezond zijn, is intussen bekend. Maar waarom eigenlijk? De 10 belangrijkste voordelen op een rij.

10 belangrijkste voordelen van groenten en fruit

© Thinkstock

Van 4 tot 10 mei loopt de Week van Groenten en Fruit, met tal van activiteiten in het hele land. Groenten en fruit eten heeft alleen maar voordelen. We zetten de 10 belangrijkste op een rij.

1. Veel mensen kampen met gewichtsproblemen omdat ze veel eten. Als je graag veel eet, kies dan voor groenten en fruit. Ze bevatten weinig calorieën en veel vezels, geven snel een vol gevoel. Wie veel groenten en fruit eet, wordt slanker zonder honger.

2. De hoge vleesproductie is een belangrijke oorzaak van broeikasgassen. Door de consumptie te verminderen, en groenten en fruit een belangrijker plaats te geven op je bord, doe je meteen ook iets voor het milieu. Groenten en fruit, vooral uit eigen streek en van het seizoen, passen perfect in een duurzaam dieet.

3. In de lente voelen veel mensen kriebels om het lichaam te ontgiften, parallel met de grote schoonmaak voor het huis. Fabrikanten van detoxproducten doen dan gouden zaken, terwijl die dingen volkomen nutteloos zijn. De beste manier om te detoxen, is je lijf het plezier gunnen van een gezond dieet met veel groenten en fruit.

10 belangrijkste voordelen van groenten en fruit

© belga

4. Wie veel groenten en fruit eet, voelt zich beter in zijn vel en is gelukkiger. Mensen die zich te goed doen aan fastfood ervaren het omgekeerde. Het antidepressief dieet, vorig jaar gelanceerd door een Franse psychiater, is niets anders dan een gezond dieet met veel groenten en fruit. En af en toe een stukje chocola.

5. Belgen slikken massaal cholesterolverlagers. Een te hoge cholesterol verhoogt immers het risico op hart- en vaatziekten, nog steeds doodsoorzaak nummer één. Je kunt je cholesterol ook proberen onder te controle te houden met gezonde voedingsgewoonten, in eerste instantie met groenten en fruit.

6. Studies hebben uitgewezen dat veel groenten en fruit op het menu een hoge bloeddruk kunnen verlagen. Een te hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hartinfarct en beroerte.

7. Mensen die het gewoon zijn om dagelijks grote porties groenten en fruit te eten, lopen minder risico op allerlei kankers, waaronder darmkanker en zelfs borstkanker.

8. Diabetes type 2 is een van de grote ziekten van deze tijd. Wie veel groenten en fruit eet, kan eraan ontsnappen. Dat wordt door tal van wetenschappelijke studies bevestigd.

Gezonde maaltijd bereiden

Gezonde maaltijd bereiden © Istock

9. Volgens een recente Finse studie blijven mensen die gezond eten langer mentaal op scherp staan. Een Amerikaans onderzoek deed daar nog een schep bovenop: wie veel groenten en fruit eet, naast veel vis, noten en bessen, en weinig rood vlees, zoetigheden en zout, ontwikkelt minder alzheimerdementie.

10. Met groenten en fruit kun je de lekkerste gerechten en smoothies maken. Er is keuze in overvloed. In de Week van Groenten en Fruit brengt Bodytalk een speciale uitgave uit met 50 heerlijke recepten van groentekok Frank Fol.

Tijdens de Week van Groenten en Fruit zijn er workshops, kun je kennismaken met lokale groente- en fruit- telers, de aspergefietsroute ontdekken en nog veel meer. Info over de activiteiten kun je terugvinden op de website.

Lees meer over:

Onze partners