Games en geschiedenisonderwijs Een onmogelijk huwelijk?

24/07/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 07/08/18 om 09:53

Een gemiddelde van negentien moorden per uur. Geef toe. Een game als Assassin's Creed: Origins kan bezwaarlijk als een kindvriendelijke leeromgeving bestempeld worden. Nu probeert gameontwikkelaar Ubisoft met een educatieve, geweldloze rondleiding de grandeur van het Oude Egypte in 3D-versie te doen herleven. Een adembenemende ervaring, maar of de conservatieve onderwijswereld het geweer van schouder wil veranderen, is zeer de vraag.

Mijn proefpersoon, een ervaren gamer van vooraan de twintig, deed er 28 uur over om een virtueel parcours van 264 kilometer af te leggen in de laatste game uit de successerie Assassin's Creed. In die tijdsspanne had hij 1.174 tegenstanders omgebracht en moest hij nog meer dan een derde van de uitdagingen in het spel aangaan. Het hoofdpersonage Bayek, gestuurd door de spelconsole, stuiterde over de tempels van Memphis, drong de piramides van Gizeh binnen, bezocht de legendarische bibliotheek van Alexandrië, vond 'rust' in de oase van Siwa en doorkruiste Cyrene. Ondertussen moordde en vocht hij dat het een lieve lust is, met een arsenaal aan wapens naar keuze.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners