Urbain Vandormael

Ford Genk kan je maar één keer sluiten

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Zolang er geen definitieve datum komt voor de opstart van de Mondeo is het voortbestaan van Ford Genk bedreigd.

Ford verkoopt minder auto’s in Europa. De terugloop is het sterkst in de segmenten van de Mondeo en grote monovolumes, type S-Max en Galaxy. Dat zijn uitgerekend de modellen die in Genk van de band lopen. Het invoeren van tijdelijke werkloosheid biedt tijdelijk een oplossing, een fundamentele oplossing bestaat erin de fabriek te sluiten.

Geruchten over een mogelijke sluiting van de fabriek in Genk doen al meer dan twintig jaar de ronde, ondanks dat Genk tot de meest performante fabrieken in Europa behoort. Het zoveelste verhaal over de sluiting van Ford Genk staat in de Wall Street Journal. Maar als er minder Mondeo’s en minder grote monovolumes worden verkocht, dan moeten er ook minder worden gebouwd.

Het invoeren van 36 bijkomende dagen tijdelijke werkloosheid biedt tijdelijk een oplossing, maar biedt geen fundamentele oplossing voor het probleem van overcapaciteit.

De verliezen stapelen zich ondertussen op en nemen dramatische afmetingen aan. Het geduld van de Amerikaanse bazen raakt stilaan op, de druk op de Europese Ford-directie neemt elke dag toe. Zij staat met de rug tegen de muur en heeft verschillende scenario’s uitgewerkt. Een van die scenario’s voorziet in de sluiting van minstens één fabriek in Europa.

De sluiting van Ford Genk behoort tot de mogelijkheden, een definitieve beslissing is nog niet genomen. Dat is de boodschap die een vakbondsdelegatie van Ford Genk op het Europese hoofdkantoor in Keulen te horen zal krijgen. Een definitieve datum voor de opstart van de productie van de nieuwe Mondeo, die zullen de vakbonden niet te horen krijgen. En dat is slecht nieuws.

Waarom schuift Ford de productie van de nieuwe Mondeo op de lange baan, terwijl hij sinds begin van dit jaar rondrijdt in de Verenigde Staten? Het uitlopende model van de Mondeo is einde verhaal, de Ford-dealers in ons land en in de rest van Europa smeken om het nieuwe model. Maar dat komt er voorlopig niet.

Volgens de directie heeft dat te maken met de upgrade die de Amerikaanse versie van de Mondeo moet ondergaan om te kunnen opboksen tegen de Duitse en Aziatische merken. Made in America is ongeschikt voor de Europese markt. Dat is anders voor de Ford Focus die in Europa is ontwikkeld – volgens Europese standaards.
De uitleg die Ford nu geeft, klinkt weinig geloofwaardig. De ontwikkeling van een nieuw model strekt zich uit over vier à vijf jaar, en houdt rekening met die aanpassingen voor de Europese markt. Off the record is te horen dat de Europese Ford-directie nog niet heeft beslist welke fabriek dicht moet.

Valt de beslissing uit in het nadeel van Ford Genk dan zou het zonder zijn van het vele geld om nu nog snel de fabriek om te bouwen voor de nieuwe Mondeo. De directie laat weten dat die ombouw al in volle gang is, maar ze vergeet te vermelden dat het gros van de transformatie nog moet gebeuren.

Zolang er geen definitieve datum komt voor de opstart, is het voortbestaan van Ford Genk bedreigd. De sluiting van een fabriek is terzelfder tijd drastisch en onherroepelijk. Een sluiting betekent dat Ford zijn ambities in Europa terugschroeft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content