23/08/10 om 18:31 - Bijgewerkt om 18:31

Facebook ziet u

De socialenetwerksite toont waar u bent, en waar het dichtste hamburgerrestaurant is. Twee redenen om je billen dicht te knijpen.

Facebook ziet u

© Reuters

De naam is niet bepaald swingend, maar de dienst die Facebook vorige week in de Verenigde Staten lanceerde, zou toch revolutionair kunnen zijn. Facebook Places geeft aan de - voorlopig enkel Amerikaanse - gebruikers van de socialenetwerksite namelijk de mogelijkheid om in real time aan hun vrienden te laten weten waar ze zich bevinden. Wie met een smartphone rondloopt, kan op elk moment via Facebook een lijst opvragen met locaties in de buurt, en als je dan 'incheckt' op een van die plaatsen, verschijnt er op jouw profielpagina een statusupdate die wereldkundig maakt waar je bent.

Echt nieuw is Facebook Places niet: zogenaamde 'locatiegebonden diensten' bestaan al een tijdje, met als bekendste en populairste vertegenwoordigers Foursquare en Gowalla. Maar als je zoals de socialenetwerksite beschikt over een database met 500 miljoen potentiële gebruikers, heb je wel de macht om een technologie echt tot de mainstream te laten doordringen. Zeker aangezien uit recent onderzoek van de Britse mediaregulator Ofcom blijkt dat nu al één surfer op de drie Facebook mobiel raadpleegt.

Voor Facebook maakt Places deel uit van de bredere strategie om uit te groeien tot portaalsite voor het internet. Vandaag al is de netwerksite voor veel gebruikers de eerste pagina die ze raadplegen bij het surfen, en in plaats van zelf op zoek te gaan naar interessant nieuws of leuke filmpjes klikken ze de tips en links van hun vrienden aan. Places bouwt daarop verder: in de toekomst hoeven gebruikers wanneer ze zich bijvoorbeeld afvragen of een restaurant in de buurt de moeite is niet meer via Google naar beoordelingen zoeken, ze kunnen gewoon kijken of iemand uit hun netwerk er al geweest is en wat die ervan vond.

Daarnaast zorgt een locatiegebonden dienst voor extra mogelijkheden om adverteerders aan te trekken: grote ketens zoals Starbucks of Domino's Pizza hebben al acties ondernomen met Foursquare, en het Amerikaanse onderzoeksbureau Borrell Associates voorspelde onlangs dat tegen 2015 de omzet op de mobielereclamemarkt al ruim 4 miljard dollar zou bedragen.

Voorlopig hebben adverteerders nog geen toegang tot de gegevens van Facebook Places, maar medestichter Mark Zuckerberg zei bij de aankondiging van de dienst wel al dat er 'een advertentiecomponent' zou komen.

Daar wringt ook de schoen. Met locatiegebonden diensten kan de privacy in het gedrang komen, en Facebook heeft op dat vlak geen onbesproken imago. In het verleden heeft het bedrijf veranderingen aan de site - en dan vooral op het vlak van welke informatie je automatisch meedeelt aan anderen - moeten intrekken na protest van mensen die vonden dat hun privacy geschonden werd.

Facebook claimt dat het geleerd heeft uit zijn fouten, en Places bevat inderdaad maatregelen die gebruikers moeten beschermen: zo kunnen minderjarigen hun locatie alleen delen met hun directe vrienden, en je kunt ook plaatsen, zoals je eigen woning, blokkeren.

Facebook leeft echter van de hoeveelheid informatie die de gebruikers openbaar maken, en op dat vlak zal het bedrijf altijd de grenzen opzoeken. En aangezien Zuckerberg begin dit jaar nog verklaarde dat privacy 'iets uit het verleden' is, zouden wij er toch niet gerust op zijn.

Stefaan Werbrouck

Onze partners