Véronique Goossens

Een interessante combinatie

Véronique Goossens Anker Kanaal Z

Rik De Nolf en Christian Van Thillo: beiden rasechte entrepreneurs, maar hun stijl kan geen groter spiegelbeeld van elkaar zijn.

“Heb je onze nieuwe look and feel al gezien, met het logo van VTM, waar allerlei tekstjes uitrollen?,” polst Christian Van Thillo met dynamische tred in de gangen van de Vlaamse Mediamaatschappij. Zijn vraag is gericht aan Rik De Nolf, die ietwat bedeesder de achtervolging inzet. Samen zijn ze op weg naar een vergadering op de bovenste verdieping, na een opname van Z-Talk Goossens in de nieuwsstudio van VTM.

Beiden kunnen volgend jaar een fles champagne open knallen om de vijftiende verjaardag te vieren van hun 50-50-aandeelhouderschap in de Vlaamse Mediamaatschappij.

Een stabiel aandeelhouderschap, waarin Christian Van Thillo van De Persgroep het voortouw heeft genomen in het management en Rik De Nolf van Roularta Media Group jaarlijks zijn dividend casht. Ze zijn het naar het schijnt nooit oneens met elkaar, tenzij misschien een zeldzame keer over het slijk der aarde, hoewel ze dat tijdens het interview uiteraard in alle toonaarden ontkennen.

Beiden zijn niet echt onder de indruk van de start van VIER, het vernieuwde VT4, waar ze toch met lichte vrees naar hebben uitgekeken. Maar het is vooral Rik De Nolf die kleur bekent. Christian Van Thillo houdt zich tijdens Z-Talk Goossens in, hoewel een goede verstaander een licht verholen leedvermaak kan waarnemen als hij het heeft over de kijkcijfers van de nieuwe uitdager.

Dat Rik De Nolf het meest kleur bekent, en dat gebeurt een aantal keer tijdens het interview, verraste me enigszins. Ik zag Christian Van Thillo als de grote bek, als de pocher, de bluffer. Misschien was de tijd niet rijp voor hem om bepaalde uitspraken te doen, misschien hebben mijn vragen die eigenschappen de kop ingedrukt. Ik zal het hem nog eens vragen, bij gelegenheid.

De combinatie De Nolf-Van Thillo was overigens uiterst interessant, zeker als je beider parcours even in ogenschouw neemt. Beiden tweede generatie-media-tycoons, beiden rasechte entrepreneurs, maar hun stijl kan geen groter spiegelbeeld van elkaar zijn.

Christian Van Thillo is de beenharde zakenman, maar hij is ook charmant. De wijze waarop hij Katja Retsin kust in de schminkkamer doet vermoeden dat veel vrouwen even slikken als ze hem in het vizier krijgen op een receptie. Rik De Nolf lijkt op het eerste gezicht veel minder toegankelijk. Een gevoelige man, zachtaardig, “een Franse gentleman” zo typeerde iemand hem, die hem goed hoort te kennen. De diplomaat, die de controverse niet opzoekt. De Nolf met een stevige poot in Frankrijk, Van Thillo met een niet te onderschatten macht in Nederland. Het zijn de enige Vlaamse mediabonzen die er ooit in slaagden om een rol van betekenis te spelen in het buitenland. Respect.

Vertederend vond ik het tafereel tussen hen beiden in de studio net voor de opname van start ging. Verbaasd sla ik Van Thillo gade die een klassieke mobiele telefoon uitzet. “U bent nog niet toegetreden tot het universum van de smartphone?” informeer ik. “Neen, het is de mijne niet,” antwoordt Van Thillo terwijl hij het toestel aan De Nolf geeft.

Rik De Nolf en Christian Van Thillo in Z-talk Goossens vanaf zaterdagochtend 11 uur op Kanaal Z.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content