Urbain Vandormael

E-rage lijkt over hoogtepunt heen

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Het Autosalon van Genève, het jaarlijkse rendez-vous van de decisionmakers in de internationale automobielwereld, zit erop. Twee opvallende vaststellingen.

Iedereen praat met iedereen. Het samenwerkingsakkoord tussen Peugeot/Citroën en General Motors is zeker niet het laatste. Het gerucht doet de ronde dat Fiat-baas Sergio Marcheonne verkennende gesprekken voert met een paar grote volumemerken. De autoverkoop van Alfa, Fiat en Lancia is de voorbije maanden compleet ineengestort, voor het eerst ook op de thuismarkt Italië. De Italiaanse autobouwer heeft geen geld meer voor nieuwe modellen en nieuwe technologieën, wat geleid heeft tot een ware leegloop. Heel wat topmanagers hebben het Fiat-concern de rug toegekeerd en zijn aan de slag bij de concurrentie. Ondertussen klagen de dealers steen en been. In vergelijking met vorig jaar verkopen die tot 60 procent minder auto’s.

Ook Opel zit in slechte papieren. Het GM-dochterbedrijf zakt steeds dieper weg, de schuldenberg wordt elke dag hoger. In een reactie heeft GM-baas Dan Akerson het complete topmanagement in Duitsland vervangen door GM-getrouwen, die de komende maanden enkele harde saneringen zullen doorvoeren. Off the record is te horen dat minstens één fabriek in Duitsland dichtgaat en dat opnieuw enkele duizenden werknemers zullen worden afgedankt. Ook bij de Franse merken wordt gerekend met afdankingen en fabriekssluitingen.

Veelbetekenend in dit verband is een uitspraak van Renault-topman Carlos Tavares: “Europa kampt met een overcapaciteit van 3 tot 11 miljoen auto’s, afhankelijk van de parameters. Dat is niet houdbaar. Als de sector niet snel structurele maatregelen neemt en fabrieken sluit, dreigen enkele merken failliet te gaan. In Europa verdienen enkel Volkswagen en Renault nog geld, alle andere lijden verlies.”

Dat Renault winst maakt, heeft het te danken aan de uitstekende resultaten van Dacia en de sterke positie van alliantiepartner Lada op de Russische markt. Daardoor is Renault nu de nummer drie op de wereldranglijst, voor Toyota. Plaats één is voor GM dat op korte afstand wordt gevolgd door Volkswagen.

Tweede opvallende vaststelling: de E-rage lijkt over haar hoogtepunt heen. Het optimisme over de toekomst van de elektrisch aangedreven auto’s is getemperd door de tegenvallende verkoopcijfers. De consument blijkt niet bereid om een deel van de hoge investeringskosten voor zijn rekening te nemen. Waarom zou hij!

Renault is vandaag de enige constructeur die volop de E-kaart trekt. Met vier modellen (Kangoo ZE, Fluence ZE, Twizy en Zoe) die tegen een betaalbare prijs worden aangeboden. Renault biedt de (dure) batterij immers aan op huurbasis waardoor de koper geen enkel commercieel of technisch risico loopt. De alliantie Renault/Nissan heeft de voorbije 5 jaar ruim vier miljard geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrisch aangedreven auto’s en gaat ervanuit dat het E-wagenpark tegen 2020 een marktaandeel van 10 procent bereikt.

Hierover Carlos Ghosn (CEO Renault/Nissan): “Door de technologische vooruitgang zal de actieradius van toekomstige modellen fors toenemen en zullen de prijs en oplaadtijd van de accu dalen. Ik verwacht de komende jaren een sterke stijging van de benzine- en dieselprijs alsook nieuwe fiscale gunstmaatregelen van de overheid om de aankoop van elektrische auto’s aan te moedigen. Op die manier wordt Europa minder afhankelijk van de oliebevoorrading uit politiek onstabiele regio’s.” Benieuwd of die voorspelling bewaarheid wordt.

Urbain Vandormael


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content