Urbain Vandormael

Duitse luxewagens profiteren van Chinese groei

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

In 2011 is China voor het eerst de grootste automarkt ter wereld geworden. De explosieve groei van de autoverkoop zorgt er echter voor dat het autoverkeer in de Chinese grootsteden meer stilstaat dan rijdt. Op het platteland is de situatie anders: daar wachten miljoenen Chinezen op hun eerste wagen.

Tot eind van de jaren negentig kleurden oneindige stromen van rinkelende fietsers het Chinese straatbeeld. In de Chinese grootsteden hebben die ondertussen plaats moeten maken voor honderdduizenden toeterende automobilisten. De welgestelde Chinees achter het stuur van zijn glimmende vierwieler toont daarbij weinig respect voor de zwakke, lees arme weggebruikers. Fietsers en voetgangers riskeren er elke dag hun leven.

Nieuwe nummerplaat via loterij
Officiële statistieken over verkeersslachtoffers worden niet vrijgegeven door de overheid, als ze al worden bijgehouden. Maar de Chinese leiders kunnen niet blind blijven voor de verkeerschaos in de grootsteden. Stilstaand verkeer is slecht voor de economie én ecologie. Daarom heeft de overheid nu drastische maatregelen afgekondigd. Inwoners van Peking en Shangai die een nieuwe auto willen inschrijven, moeten voortaan deelnemen aan een loterij. Een winnend lot geeft recht op een nummerplaat. Wie het geluk aan zijn zijde heeft, mag echter maar vier op de vijf werkdagen met zijn auto rondrijden. De Chinese overheid heeft de mosterd gehaald bij de stadstaat Singapore die al langer gebruik maakt van een gelijkaardig systeem om de verkeersstromen in het stadscentrum te stroomlijnen. De controle gebeurt aan de hand van de cijfers van het nummerplaat. Auto’s met een nummerplaat die eindigt op een 2 of 5 moeten bijvoorbeeld op maandag op stal blijven.

Staat het autoverkeer in de grote metropolen vaak stil, dan ziet de situatie op het Chinese platteland er compleet anders uit. Fietsers zijn er nog altijd in de meerderheid en voor verre verplaatsingen zijn de Chinese plattelandsbewoners aangewezen op het openbaar vervoer. Dat slecht functioneert. Naarmate de boeren werk vinden in de industrie en meer gaan verdienen, zullen ook zij zo snel mogelijk een nieuwe wagen willen bezitten – als symbool van hun welstand. Optimistische voorspellingen gaan uit van 30 miljoen nieuwe wagens per jaar tegen 2020. Nu bezitten immers slechts 60 Chinezen op 1.000 een auto.

Volkswagen onbetwiste nummer één

Geen wonder dus dat zowat alle autoconstructeurs proberen om er voet aan de grond te krijgen, in navolging van GM, VW en Nissan die al langer goed ingeburgerd zijn in China. Volkswagen verkocht er in 2011 ruim 2.200.000 nieuwe wagens, GM en Nissan klokten af op respectievelijk 1.255.000 en 832.000 auto’s. Het best verkopende Chinese merk is Chery met 600.000 eenheden.

Hoe belangrijk de Chinese markt is geworden, bewijzen de volgende cijfers. Volkswagen verkoopt 27 procent van zijn totale jaarproductie in China en bezit een er marktaandeel van 20 procent. De overgrote meerderheid van de VW-modellen voor de Chinese markt wordt ter plaatse geproduceerd, verdeeld over tien fabrieken. VW gaat de komende jaren nog eens 170 miljoen euro investeren in vier nieuwe plants.

Ook de andere Duitse automerken doen er gouden zaken. Audi verkocht in 2011 voor het eerst meer auto’s in China dan in Duitsland, BMW zag zijn verkoop stijgen van 16.000 auto’s in 2004 naar 230.000 in 2011 en Mercedes wil dit en volgend jaar zijn verkoop verhogen met 50 procent. In 2011 verkocht Mercedes 187.000 wagens in China. Mercedes werkt er nauw samen BYD, de grootste accuproducent ter wereld en inmiddels ook autobouwer. Onder de merknaam Denza lanceren Mercedes en BYD volgend jaar een elektrisch aangedreven wagen, op basis van de Mercedes A-klasse.

Vraag naar luxeauto’s made in Germany blijft stijgen

Terwijl de autoverkoop wereldwijd stagneert, blijft de Chinese markt goed presteren. En daar profiteren in eerste instantie de Duitse premiummerken van. Gelukkig maar, want in Europa delen ook zij in de klappen. Hun hoop is gesteld op de groeimarkten buiten Europa en op China in de eerste plaats. In 2010 kende de Chinese automarkt een plus van 32 procent tegenover 54 procent het jaar voordien. In 2011 waren de cijfers minder rooskleurig en bedroeg de stijging nog amper 2,3 procent. Voor dit jaar zijn de vooruitzichten positief, maar veel hangt af van de ontwikkeling van de benzineprijs en van nieuwe beleidslijnen die in de maak zijn. Algemeen wordt verwacht dat de verkoop van kleine wagens minder snel zal stijgen dan in het verleden, maar daar staat tegenover dat de vraag naar luxeauto’s made in Germany onverminderd blijft toenemen – plus 20 procent. In het segment van de sportauto’s wordt zelfs gerekend met een stijging van 40 procent. Dat China weldra het belangrijkste exportland wordt voor Porsche, daar twijfelt in Stuttgart niemand meer aan. Op die manier houdt de Chinese markt de Duitse motor draaiende. Het zal de GME-directie in Shangai een zorg wezen dat Opel uit de boot valt. Het lijkt er hoe langer hoe meer op dat de GM-top in Detroit een kruis heeft gemaakt over de toekomst van Opel en volop de kaart van Chevrolet trekt in de strijd om het leiderschap in de internationale autowereld.

Urbain Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content