Véronique Goossens

Duco Sickinghe

Véronique Goossens Anker Kanaal Z

“Eindelijk krijgt hij het respect dat hij verdient”, vertrouwen enkele goede kennissen van hem aan me toe.

Duco Sickinghe, CEO van Telenet, werd deze week Manager van het Jaar 2011. Een onderscheiding die hem dankzij de lezers van Trends, de kijkers van Kanaal Z en een strenge jury te beurt viel. “Als hij het deze keer niet haalt, dan wordt het wel hèèl genant voor hem,” gniffelde een van zijn medewerkers. Sickinghe werd namelijk al voor de vijfde keer op rij genomineerd. Maar nu, 10 jaar na zijn aantreden bij het mediabedrijf is hem de erkenning gegund. 2011 was nochtans geen grand cru-jaar voor Telenet. Hoewel… als je het in termen van punten scoren ten aanzien van de grote concurrent bekijkt, was 2011 toch wel een bijzonder jaar.

De vete tussen Didier (Bellens van Belgacom) en Duco is legendarisch. Als Duco Didier een loer kan draaien, dan straalt hij nog meer dan anders. U kunt zich voorstellen hoe hij een vreugdesprong maakte in zijn bureau toen Telenet het koninginnenstuk van het voetbalcontract wist binnen te rijven. Die overwinning was overigens geheel onverwacht voor Duco en zijn Telenet.

Zo onverwacht dat zijn podium niet klaarstond in het hoofdkantoor in Mechelen om die glorieuze mededeling aan het personeel bekend te maken. Bij belangrijke aankondigingen spreekt Duco zijn personeel toe in het atrium, de bij Telenet gebezigde benaming voor de receptie. Omdat er honderden mensen werken, wordt er steeds een klein podium neergepoot, zodat iedereen de mimiek van Duco goed kan volgen. Aan communicatie, zowel intern als extern, wordt bijzonder veel aandacht besteed bij Telenet. Maar op die bewuste dag stond dat podium er dus niet en hadden ze er een zeteltje bijgehaald, waarop Duco dan kon gaan staan. Toen hij de ruimte binnenkwam deed hij netjes zijn schoenen uit en stak van wal op zijn kousenvoeten op dat zeteltje. Je kan je voorstellen hoe je als werknemer smelt van zo’n bescheidenheid en respect voor het meubilair. Als jouw CEO dan ook nog eens met een onverholen leedvermaak vertelt hoe de aartsvijand Belgacom te veel betaalde voor de uitzendrechten die hij dan wél binnenhaalde, dan ben je helemaal apetrots. Wat hij er niet bij vertelde is dat Telenet wel erg diep in zijn buidel heeft getast om het meest gegeerde lot van de Pro League in de wacht te slepen. Of Telenet daar ooit zelf beter van wordt, dat valt nog af te wachten.

Tijdens dat fameuze zetelmoment had niemand dat door. Want hun grote held was aan het praten. De man die op tien jaar tijd Telenet had gebracht van een bijna faillissement naar een mooie plaats binnen de BEL 20. En het moet gezegd, Telenet-mensen zijn een hechte familie. Komt u maar eens kijken naar de jaarlijksteAll-Employee-Meeting van Telenet – in het bedrijfsjargon de AEM-Meeting. 2,000 medewerkers stromen dan samen om de nieuwste ontwikkelingen te aanhoren en vooral om de nieuwe diensten te ontdekken die ze samen aan de man zullen brengen van de Vlaming.

In die tien jaar is Duco Sickhinghe erin geslaagd om Telenet ondanks zijn geografische beperkingen – Vlaanderen is Vlaanderen – expontentieel te laten groeien. Door steeds nieuwe diensten uit te vinden, die de consument graag lust. De inkomsten per klant stegen exponentieel. Dat de klantentevredenheid daarbij niet altijd torenhoog was – veegt Duco graag onder de mat. “Het gaat niet om onze fouten, het gaat om wat je er mee doet,” zo worden zijn callcenter-mensen gedrild.

Duco is de bedrijfsleider die als een kerncentrale altijd maar doorgaat, de man die sneller dan het licht van tactiek wijzigt. Zijn oratorische talent is daarbij een formidabele hulp. Sommigen, die smalend over hem spreken, benijden hem daarom stiekem, omdat hij in onderhandelingen natuurlijk al bij voorbaat een enorm voordeel heeft. “Als ik overtuigd ben van mijn zaak, waarom zou ik dan mijn positie bijschaven,” vertrouwt hij me toe in de schminkkamer. Het mag geweten zijn, dat sommige deze zin knarsetandend zullen lezen.

Sommige bazen van televisiezenders bijvoorbeeld. “Televisiezenders bereiden zich niet voor op de komst van Apple TV en Google TV”, stelt Duco Sickinghe tot zijn grote verwondering vast. Als ik mijn eigen kinderen op een gemiddelde zaterdag in de gaten houd, dan begrijp ik wat hij bedoelt. Die kijken niet naar televisie, die kijken naar filmpjes op het internet. “Er is maar één broadcaster die die evolutie wél heeft begrepen”, zegt Duco me samenzweerderig. Alleen heeft die op dit ogenblik andere katten te geselen.

Véronique Goossens

Duco Sickinghe is dit weekend te gast bij Z-Talk Goossens op Kanaal Z.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content