Véronique Goossens

De riolen van het Masterplan Antwerpen

Véronique Goossens Anker Kanaal Z

‘Als het bouwconsortium Noriant niet aan boord blijft voor de werken van het Masterplan Antwerpen, dan engageert de Vlaamse regering zich voor een schadevergoeding van minstens 400 miljoen. De afspraak is wel dat iedereen zijn mond moet houden.’

“Maar waarom zou de Vlaamse regering zich in zo’n situatie laten manoevreren dring ik voor de zoveelste keer aan bij Christian Leysen, terwijl Sara, de schminkster, het beige poeder van zijn huid wrijft.

“”We hebben een deal,” zei meer dan één van de betrokkenen in dit dossier. Mevrouw Goossens, een deal staat volgens mij altijd op papier,” antwoordt de voorzitter van de logistieke dienstengroep Ahlers.

Christian Leysen heeft in Z-Talk Goossens net verteld dat de Vlaamse regering zich flink heeft laten ringeloren in het dossier van het Masterplan Antwerpen, lees: de Lange Wapper en co.

Enkele soundbites: “De Vlaamse regering heeft zich zeer snel vast gereden in de relatie met het bouwconsortium Noriant. Het is te vergelijken met een auto die in de gracht rijdt. Hoe meer die er tracht uit te komen, hoe meer hij vastslibt.”

Leysen is ervan overtuigd dat, nu het Masterplan helemaal in de vangrails ligt, de Vlaamse overheid niet meer van Noriant afgeraakt en het bouwconsortium voor honderden miljoenen schadevergoeding kan eisen. Minstens 400 miljoen euro met name. Dat zijn de reeds gedane kosten en de winst die Noriant misloopt.

Voor de goede orde: Noriant is de tijdelijke handelsvereniging bestaande uit ondermeer CFE, Aannemingen Van Wellen, Besix, Cordeel Zetel Temse, Dredging International…

Leysen in Z-Talk: “Ik was stomverbaasd dat zoveel stemmen die te maken hebben met dat dossier mij zegden: “we hebben een vette vis binnen.” Ofwel voelt men zich juridisch sterk, ofwel heeft men een schriftelijke afspraak met de Vlaamse regering. ”

Dat zou sterk zijn. Er zijn verschillende documenten die alvast niet in die richting wijzen. Het voorcontract tussen de BAM en Noriant bijvoorbeeld. Maar ook documenten van het Rekenhof, voortgangsrapportages van de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken, antwoorden van Vlaams minister Crevits op schriftelijke parlementaire vragen.

Toch verneemt Christian Leysen herhaaldelijk in aannemers- en politieke kringen dat Noriant een contract heeft gesloten met de Vlaamse regering, waarin staat dat als Noriant niet aan boord blijft voor de werken van het Masterplan de Vlaamse regering zich engageert voor een schadevergoeding van minstens 400 miljoen. De afspraak is wel dat iedereen zijn mond moet houden.

Met andere woorden, als Leysen correct werd geïnformeerd, dan kunt u er gif op innemen dat Noriant de opdracht zal binnenhalen als er een aanbesteding wordt uitgeschreven voor het nieuwe Masterplan. U kunt zich de woede van andere geïnteresseerden als Antwerpse Bouwwerken en Bouygues wel voorstellen.

Er is overigens nog een eigenaardig fenomeen. Zo heeft de Vlaamse regering eind vorig jaar aan de Europese Commissie gevraagd of Noriant alvast met de helft van de werken van start mag gaan. De aanbesteding is dus in twee gehakt – de brug is er uit gehaald, want die wordt een tunnel – en het deel waar geen discussie over is zou Noriant alvast willen afwerken.

Leysen in Z-Talk: “Nu vragen ze dus aan Europa of ze de concurrentieregels mogen overtreden. Dat is zo ongeveer hetzelfde als: mag ik door het rood rijden want ik ben kleurenblind? ”

Waarmee het vermoeden rijst of deze kunstgreep niet eerder bedoeld is om de gevoelige materie over de Antwerpse titanenstrijd van volgende maand te tillen en bij uitbreiding zelfs over de verkiezingen van 2014.

Alweer een fraai hoofdstuk in een mobiliteitsepos dat al tientallen jaren aansleept. Wie durft er de vlam in te zetten en aan een nieuw (lasten)boek te beginnen?

Christian Leysen is dit weekend te gast in Z-Talk Goossens op Kanaal Z.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content