Meyrem Almaci (Groen)
Meyrem Almaci (Groen)
Voorzitter en kamerlid voor Groen
Opinie

10/10/12 om 15:35 - Bijgewerkt om 15:35

'De overkapping van de Antwerpse Ring is haalbaar, betaalbaar én nodig'

Meyrem Almaci: 'Is de overkapping van de Antwerpse Ring wel haalbaar en betaalbaar? Ja, als we het BAM-tracé schrappen.'

Iedereen is het er inmiddels over eens dat de overkapping van de Antwerpse Ring een enorme verbetering voor de Antwerpenaar kan betekenen, maar de vraag rijst: is zo'n overkapping wel haalbaar en betaalbaar? Het antwoord van Groen is duidelijk: Ja, de overkapping is haalbaar als we het BAM-tracé schrappen. En ja, het is betaalbaar. De overkapping zelf is minder duur dan het BAM-tracé, dat begroot wordt op 3 miljard euro en waarvan de Antwerpenaar nu al weet dat het alleen enkel meer verkeer, meer fijn stof en meer lawaai naar de stad zal zuigen met als toppunt: 19 baanvakken ter hoogte van Deurne, dwars door drukke woonwijken.

De overkapping van de Antwerpse ring is dringend nodig. Antwerpen zit zwaar boven de Europese normen voor luchtvervuiling en lawaai. Duizenden Antwerpenaren die rond de ring wonen, krijgen dagelijks ongezond hoge dosissen fijn stof en lawaai te slikken. Bovendien heeft de stad met de verwachte groei van de bevolking: 100.000 inwoners meer tegen 2025, dringend nood heeft aan meer open ruimte. Een overkapping van 7 kilometer van de Antwerpse Ring schept 146 hectaren oftewel 220 voetbalvelden nieuwe ruimte voor groen, wonen en scholen.

Het is de grote verdienste van de actiegroepen dat alle politieke partijen intussen lippendienst bewijzen aan de overkapping. Ze weten dat dit het project is dat de Antwerpenaar het liefste wil. Maar in de feiten spelen ze dubbel spel. Alle partijen die blijven vastklampen aan het BAM-tracé, dat zijn de SP.A, de N-VA en de CD&V, en tegelijkertijd beweren ook voor de overkapping te zijn, spiegelen de kiezer iets voor. Het BAM-tracé maakt de overkapping onmogelijk want zolang de vrachtwagens niet via een andere route weg kunnen, en zolang de Ring deel uitmaakt van het Europese transportnetwerk, mag je niet overkappen.

Wat de SP.A, N-VA en CD&V wel willen is een kleine symbolische overkapping van amper 250 meter. Er zijn geen grote studies voor nodig om nu al te weten dat zo'n schaam-overkapping geen grote doorbraken zal betekenen op vlak van fijn stof en lawaai.

Een volwaardige overkapping is alleen maar mogelijk als gekozen wordt voor het alternatief, het MECCANO-tracé dat het verkeer verder weg van de stad leidt en dat bovendien 1,2 miljard euro goedkoper is dan het BAM-tracé. Ook andere mega-investeringen uit het Masterplan 2020 van de Vlaamse regering, zoals de R11 BIS, de ondertunneling van heel de Krijgsbaan tussen Wommelgem en Wilrijk, lossen niets op, zuigen enkel meer verkeer aan en kosten handenvol geld (minstens een half miljard euro ).

Als het Vlaams gewest afziet van de zotte kosten in wegenprojecten die het mobiliteitsprobleem alleen groter maken in de stad en in de rand, komt er ruimte vrij om te investeren in een project dat de leefbaarheid van de stad en haar inwoners echt ten goede komt. Temeer omdat Vlaanderen hoe dan ook aan Europa een geloofwaardig plan moet voorleggen voor de sanering van de Antwerpse Ring wat fijn stof, stikstofoxiden en lawaai betreft. Zoniet dan dreigen op termijn forse Europese boetes die oplopen tot 200.000 euro per dag.

Voor alle duidelijkheid : de ring is een gewestweg, en dus gewestbevoegdheid. Vanuit eenzelfde redenering kwam de federale Duitse overheid zwaar tussen in de overkapping van de A7 in Hamburg. Wat logisch is voor een bovenlokale weg. Voor het deel dat de stad zelf financiert, wordt in Hamburg gemikt op het terugverdieneffect van nieuwe woonprojecten die door de overkapping mogelijk worden. Ook elders in Europa werden autosnelwegen ingetunneld of overkapt.

Ook in Antwerpen is een vergelijkbare constructie perfect mogelijk : minder geld steken in grote wegenprojecten, meer geld steken in gezondheid en leefbaarheid van de stad en in de creatie van nieuwe groene en woonruimte. Een overkapping kost 160 miljoen euro per kilometer. Dat is betaalbaar als andere geldopslorpende projecten worden geschrapt. Het is een project op lange termijn, dat in fasen kan gerealiseerd worden, maar waar wel onmiddellijk mee kan begonnen worden. Dat kan als de Antwerpenaar zondag 14 oktober kiest voor politici die bereid zijn om tegen de Vlaamse regering te zeggen: dat BAM-tracé, die autostrade dwars door onze stad, dat willen de Antwerpenaar niet.

Meyrem Almaci is lijsttrekker voor Groen in Antwerpen

Onze partners