Luc Baltussen
Opinie

27/03/12 om 13:33 - Bijgewerkt om 13:33

De loonlasten, jazeker

Met zijn Belgische lonen kan Brussels Airlines niet op tegen Ryanair. Mogen we in dit land nog een debat hebben over wat de echte prioriteiten van de regering moeten zijn?

Tien jaar na Sabena zit nu ook Brussels Airlines in moeilijke papieren. De luchtvaartmaatschappij boekte vorige een verlies van 80 miljoen euro. Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines, is bij de regering gaan aankloppen voor hulp. Centen hoeft hij niet. Wel verwacht hij een concreet initiatief wat de loonlasten betreft. Die maken het een onderneming hier wel erg moeilijk om nog aan de bak te komen op de Europese markt.

Luchtvaart en transport zijn typisch internationale activiteiten. Bedrijven in die sectoren hebben mensen, toestellen, trucks en kantoren in tal van landen. Wat hen, op papier, onderscheidt, is de plaats waar ze gevestigd zijn en belastingen betalen. Davignon wijst erop dat het die vestigingsplaats is - en niet de intrinsieke efficiëntie van de onderneming - die bepaalt wie winst maakt en wie moet afhaken. Heel concreet: Ryanair, gevestigd in Ierland, kan bijna een derde minder uitgeven aan zijn piloten dan Brussels Airlines, om die piloten netto toch nog bijna dubbel zoveel te laten verdienen. In België gaan we ervan uit dat fiscus en sociale zekerheid met ongeveer de helft van ons loon aan de haal gaan. Maar we maken onszelf wat wijs: we vergeten immers de lasten die werkgevers nog moeten betalen boven op het brutoloon. In werkelijkheid krijgt een piloot in België netto minder dan 30 procent in handen van wat zijn werkgever voor hem moet uitgeven. In Ierland is dat 80 procent.

Zeker, voor gemiddelde lonen zal het verschil iets minder scherp zijn. Maar een kind kan zien dat we hier niet over nuances spreken. Laten we eerlijk zijn: besefte u dat uw werkgever drie keer meer omzet moet boeken dan u netto ontvangt, om u te kunnen betalen? Wat het dossier Brussels Airlines uiteindelijk aankaart, is de vraag of we in dit land nog wel een publiek debat hebben over wat de echte prioriteiten moeten zijn.

Het debat over de loonlasten is al oud en de argumenten zijn steeds dezelfde. In onze verwende televisiemaatschappij is dat kennelijk voldoende reden om het er niet meer over te hebben. 'De mensen' zijn dat beu. Maar intussen bepalen de loonkosten wel voor een groot stuk of een onderneming een schijn van kans maakt tegen buitenlandse concurrenten. En welke onderneming heeft die tegenwoordig niet? Het loonlastendebat is van essentieel belang voor de economie die onze welvaart moet financieren. In Italië legt Mario Monti dat helder uit aan zijn landgenoten. Wie doet dat bij ons?

Luc Baltussen

Onze partners