De kracht van verandering

Zou Herman Van Holsbeeck de afgelopen weken nog eens aan de Duitse makelaar gedacht hebben die hem de naam van René Weiler tipte rond de jaarwisseling 2015-2016, en eraan toevoegde: hou die maar in het oog? De Anderlechtmanager werd zo nieuwsgierig dat hij die jonge trainer absoluut wilde ontmoeten, voor wat toen nog een vrijblijvend gesprek was, met het oog op een latere samenwerking.

Hapt even later Claude Puel toe, die mentaal niet klaar was om bij Anderlecht nog eens een kleedkamer op te kuisen nadat hij dat net bij Nice had gedaan, dan zit Weiler misschien nog bij Nürnberg.

Wat de Anderlechtmanager frappeerde, was dat Weiler duidelijke principes had: een vedette moest een vedette zijn op én naast het veld, en spelers hadden niet alleen rechten, maar ook plichten. Maar omdat Weiler geen palmares had, wilde Van Holsbeeck ook de andere beleidsmakers op Anderlecht laten oordelen. Hun oordeel was unaniem: die gaat hier lijnen trekken. Weiler heeft van in het begin klare taal gesproken, en is daar gedurende het ganse seizoen geen duimbreed van afgeweken, stelde Van Holsbeeck vast. ‘Had Okaka naar Weiler geluisterd, dan was hij nu een topspits geweest. Maar omdat hij 16 goals had gemaakt, vond hij dat hij niet door een trainer moest worden bijgeschaafd. Waarop Weiler besloot: met zo iemand kan ik niet werken.’ De spelers die zien hoe een coach een gevestigde waarde corrigeert, snappen meteen wat de nieuwe lijn voortaan is. In een topelftal is het heel belangrijk dat spelers weten wat ze aan hun trainer hebben. Voortaan wordt er op Anderlecht harder gewerkt, een rechte lijn gerespecteerd. Weiler toont zich een goeie peoplemanager, en zowat alle spelers zijn, op Nicolae Stanciu na, de laatste maanden beter geworden.

De nieuwe trainer toonde zich bij Anderlecht een man met een missie: kampioen worden. Daar concentreerde hij zich volledig op, en dat kon alleen maar door heel consequent alle ballast weg te houden. Tijd om opiniemakers voor zich te winnen, spelletjes te spelen of zich te ergeren aan commentaren, had hij niet. In tegenstelling tot wat men denkt had hij ook geen externe vijanden nodig om zijn spelers te prikkelen. Op geen enkel moment confronteerde hij de kleedkamer met krantenartikels om hen te motiveren, iets wat sommigen van zijn voorgangers wel eens pleegden te doen.

Ook in de laatste weken, toen de zenuwen strak gespannen leken, gaf hij geen krimp. Toen iedereen Anderlecht na de thuiszege tegen Club al voorbarig tot kampioen uitriep, bleef hij rustig. Hij raakte ook niet in paniek toen paars-wit vier dagen later thuis van Charleroi verloor. Tijdens de play-offs werd op Neerpede gewerkt zoals voorheen. Dat kon omdat de trainer vooraf een groep had gekneed die uit zijn hand at. Daardoor kon hij het zich permitteren om de man die hem een paar keer redde met zijn doelpunten, topschutter Lukasz Teodorczyk, op de bank te zetten. Zonder problemen aanvaardde ook Youri Tielemans in het begin van de tweede helft op Charleroi, toen het niet liep, zijn vervanging.

Voor de buitenwereld verrassende ingrepen, maar voor Weiler zelf en de spelersgroep waren ze helemaal in lijn met wat de trainer gans het seizoen deed: consequent blijven, ongeacht namen, status of leeftijd. Weiler maakte van Anderlecht een hecht team en heeft van dat team veel teruggekregen.

Donderdagnacht, op de terugweg van Charleroi naar Brussel, vond hij dat er eindelijk mocht worden gevierd, en vroeg hij of er vrijdag een etentje kon worden georganiseerd met spelers, technische staf en de vrouwen. Daar gedroeg hij zich zoals hij zich heel het jaar tegenover iedereen binnen het huis heeft gedragen: rechtlijnig, maar ook bescheiden, beleefd en rustig. Het leverde hem het respect van iedereen bij paars-wit op, plus de langverwachte landstitel.

Als visitekaartje bij het binnenkomen is dat niet min.

Door Geert Foutré

Weiler maakte van Anderlecht een hecht team en heeft van dat team veel teruggekregen.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content