Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

05/03/13 om 09:02 - Bijgewerkt om 09:02

De jaarlijkse hoogmis in Genève

Met 130 wereld- en Europese premières is het Autosalon van Genève het meest prestigieuze automobielevenement van het jaar. Een van de blikvangers wordt de Chinese autobouwer Qoros die eind 2013 zijn entree op de Europese markt zal maken.

De jaarlijkse hoogmis in Genève

De autobazen beschouwen Genève als neutraal gebied

De benzinestank is niet te harden, aldus een commentaar in Le Peuple van 30 april 1905. Het partijblad van de Zwitserse socialisten had geen goed woord over voor het groots opgezette evenement van de nog jonge Zwitserse Automobielclub (ACS) in een loods aan de boulevard.

Georges-Favon in de binnenstad van Genève. 37 exposanten stelden er tentoon op 1200 m2. Le Peuple tilde zwaar aan de bewering van feestredenaar Charles Forrer dat de auto voor meer bewegingsvrijheid en meer comfort zou zorgen en op termijn zou uitgroeien tot een dagelijks gebruiksvoorwerp.

De eerste Exposition Nationale Suisse de l'Automobile et du Cyclisme sloot af met 17.514 bezoekers en een winst van 15.000 Zwitserse franken. Een jaar later meldden zich meer dan 30.000 kijkers en kandidaat-kopers aan de kassa. Maar een blote borst op de affiche zette zoveel kwaad bloed bij de conservatieve burgerij van Genève dat het autosalon in 1907 moest uitwijken naar Zurich. Voor een keer koos Le Peuple de kant van de rijke burgerij. In 1911 lag niemand nog wakker van het voorval en keerde het autosalon terug naar Genève. Voor één jaar, want de Eerste Wereldoorlog kwam eraan.

In 1923 was het oorlogspuin geruimd en maakten bekende buitenlandse constructeurs zoals Citroën, Fiat, Maybach én RollsRoyce hun opwachting. De Tweede Wereldoorlog zorgde voor een tweede onderbreking, in 1947 nam het organisatiecomité de draad weer op.

Ondertussen is het Autosalon van Genève uitgegroeid tot de jaarlijkse hoogmis van de professionals uit de internationale automobielwereld. Omdat Zwitserland geen eigen groot automerk en geen autofabrieken bezit, beschouwt de internationale autowereld het Alpenland als neutraal gebied.

Hoge investeringskost dwingt constructeurs tot samenwerken

De autosector verkeert in crisis. Door de terugloop van de autoverkoop in Europa moeten de Europese merken de productie terugschroeven, moeten ze werknemers laten afvloeien en fabrieken worden gesloten. Omdat alle merken in de klappen delen, houdt iedereen zich gedeisd. Bovendien lopen de investeringen in de ontwikkeling van nieuwe technologieën - lees alternatieve aandrijfsystemen - zo hoog op dat almaar meer constructeurs gaan samenwerken, om de kosten te drukken. Wat op zich goed nieuws is voor de consument. Daardoor worden auto's betrouwbaarder, veiliger en zuiniger. En blijven ze min of meer betaalbaar.

Met nieuwe modellen interesse aanwakkeren
Om straks te kunnen voldoen aan de strenge Europese emissienormen, zien we dat de Duitse merken hun gamma naar beneden uitbreiden en dat zij meerdere seriemodellen met elektrische motoren uitrusten - in navolging van Renault en Nissan. 10 procent van de ruim 900 tentoongestelde auto's in Genève stoot minder dan 100 g/km CO2 uit. Dat is goed nieuws voor al wie begaan is met de toekomst van onze planeet. Maar voor de merken wegen de investeringen zwaar door, temeer omdat de return on investment voorlopig uitblijft. De consument is niet bereid is om extra te betalen voor de milieuvriendelijke technologie. Met recht en rede. De technologie is nog volop in ontwikkeling, de voordelen wegen nog niet op tegen de nadelen. Bovendien is de oplaadinfrastructuur onvoldoende uitgebouwd. Toch blijft iedereen zweren bij elektrische aandrijving. BMW lanceert eind van het jaar de i3, die krijgt in 2014 gezelschap van de elektrische aangedreven sportwagen i8. Daarmee bouwt BMW zijn voorsprong op zijn directe concurrenten verder uit.

Dé blikvanger op de BMW-stand is echter de 3 GT (Gran Turismo) die het sportieve karakter van een berline combineert met de functionaliteit en het gebruiksgemak van een break, wat hem tot een sportieve en comfortabele reiswagen maakt. De 3 GT is in alle opzichten een maatje groter dan de berline- en breakversie - 20 cm langer en 8 cm hoger. Dat levert meer plaats op voor de passagiers, vooral voor de inzittenden achteraan. Die krijgen 7 cm meer beenruimte. Met 520 liter overtreft de kofferruimte van de 3 GT de inhoud van de Touring met 20 liter. De grote laadopening en breed openslaande achterklap maken de koffer zeer toegankelijk. De achterbank met inklapbare hoofdsteunen en verstelbare rugleuning kan in drie delen worden neergeklapt. De 3 GT is daarmee het meest veelzijdige BMW 3, rond 1.500 euro duurder dan de 3 Touring.

Alfa Romeo presenteert in Genève de definitieve versie van de 4C, een tweezitter die een en al dynamiek uitstraalt en is uitgerust met een 1,8 liter turbomotor. Met de A3 E-tron - een plug-in-hybrid die 50 km elektrisch rijdt - bindt Audi de strijd aan met zijn concurrenten in het premiumsegment. Citroën haalt het doek van de C4 Picasso, een complete stijlbreuk met het vorige model. De 500L Trekking is een afgeleid model van de Fiat 500-reeks die wordt uitgebouwd tot een toont met de volwaardige modellenreeks. Opel pakt uit met de Cascada, een sierlijke en betaalbare cabrio die plaats biedt aan vier volwassenen. Renault Scénic xmod ziet uit als een monovolume met SUV-kwaliteiten, maar de schijn bedriegt. De Seat Leon SC is de driedeursversie van de berline, een sierlijke verschijning en directe concurrent van de VW Golf die nu ook leverbaar is als GTI. De Skoda Octavia Combi biedt van alle breaks allicht het meeste waar voor zijn geld en is nu ook stilistisch een geslaagde verschijning. Omdat Zwitserland ook een rijk land is, zijn ook exclusieve merken als Alpina, McLaren, Rinspeed, RollsRoyce of Wiesmann present op het Autosalon van Genève, met hun nieuwste modellen. Zo viert de RollsRoyce Wraith hier zijn wereldpremière viert. De instapversie kost zo'n 300.000 euro, maar dat is niet meer dan een richtprijs. De Chinese constructeur Qoros maakt zijn debuut met een driedeurs sedan in het C-segment waartoe de Ford Focus, Opel Astra, Renault Mégane en VW Golf behoren. Qoros toont ook twee studiemodellen, die volgend jaar in productie gaan. Qoros is eigendom van de Chinese autobouwer Chery en Israel Corporation, een industriële holding. Het management is in handen van ervaren Europese managers die hun strepen hebben verdiend bij BMW en Volkswagen. Qoros werkt samen met gerenommeerde Europese toeleveranciers zoals Bosch, Getrag en Magna Steyr en het wil doordringen op de Europese markt. Benieuwd of Qoros die ambitie ook kan waarmaken. De marktintroductie van de Qoros 3 sedan is voorzien voor eind 2013.

Het 83ste Autosalon van Genève loopt van 7 t/m 17 maart in het tentoonstellingspark Palexpo dat vlak naast de vlieghaven en de autosnelweg A1 ligt. De inkom bedraagt 16 CHF (ca. 13 euro). De organisatoren verwachten zo'n 700.000 bezoekers, 40 procent komt uit het buitenland. Een parkeerplaats (20 CHF per dag) vinden in de omgeving van het Palexpo is zo goed als onmogelijk, maar het openbaar vervoer functioneert voorbeeldig.

Onze partners