Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

30/04/13 om 08:45 - Bijgewerkt om 08:45

De comeback van Chevrolet

Chevrolet is terug van weggeweest. Na enkele moeilijke jaren is het roemrijke Amerikaanse automerk opgeklommen tot de nummer vier op de wereldranglijst.

De comeback van Chevrolet

Dit jaar alleen al introduceert Chevrolet wereldwijd 20 nieuwe modellen. Met de TRAX wil Chevrolet in Europa een graantje meepikken van de snel groeiende markt van compacte SUV's.

Eeuweling met toekomst
De geschiedenis van Chevrolet gaat terug tot begin van de vorige eeuw. Billy Durant, stichter van General Motors, was door ontevreden aandeelhouders de laan uitgestuurd en zon op weerwraak. Een toevallige ontmoeting met de Zwitserse immigrant Louis Chevrolet leidde op 3 november 1911 tot de oprichting van de Chevrolet Motor Company of Michigan. In ruil voor zijn familienaam kreeg Louis Chevrolet 100 aandelen ter waarde van 10.000 dollar. Een meningsverschil over de merkfilosofie dreef de founding fathers in 1915 uit elkaar. De licht ontvlambare Zwitser leverde zijn aandelen in en gaf daarmee de sleutel tot een fortuin uit handen.

Meer dan honderd jaar later staat Chevrolet immers op nummer vier op de wereldranglijst en koestert het grootse plannen. Dit jaar alleen al introduceert Chevrolet 20 nieuwe modellen. Een beperkt aantal is bestemd voor de Europese markt. Na een jarenlange afwezigheid wil Chevrolet opnieuw vaste voet krijgen in Europa. Wie de ambitie koestert de wereld te veroveren, moet sterk staan in Europa en moet de concurrentie durven aangaan met de Europese merken op hun thuismarkten.

Chevrolet gaat vooruit op teruglopende markt
Vorig jaar verkocht Chevrolet in Europa 195.000 auto's, goed voor een marktaandeel van 1,28 procent. In vergelijking met 2011 boekte het Amerikaanse automerk een vooruitgang van dikke 17 procent en dat in een fors teruglopende markt. 2013 wordt volgens managing director Ludovic Dirand een overgangsjaar waarin de Europese activiteiten van het merk op een nieuwe leest worden geschoeid, om beter te kunnen inspelen op de verschillende marktsituaties. "Europa is een lappendeken van sterk uiteenlopende culturen. Ondanks het bestaan van een economische unie existeren er bovendien grote verschillen tussen de lidstaten op het vlak van fiscaliteit, milieuverordeningen of homologatievoorschriften. Elke regio vereist een zeer specifieke aanpak. Om die reden hebben wij onze organisatie aan die realiteit aangepast en hebben we ons Belgisch filiaal in een cluster met Frankrijk, Nederland en Luxemburg ondergebracht. Wat we uitsparen aan overheadkosten, investeren we in opleiding van medewerkers en uitstraling van het merk. Marktbevraging leert ons dat we onvoldoende visibel zijn in het straatbeeld. We moeten daarom snel werk maken van de uitbouw van een performant dealernetwerk en we moeten sterker aanwezig zijn in de media. Als je weet dat het autosalon van Brussel meer dan een half miljoen bezoekers trekt, moet je die opportuniteit aangrijpen om daar als merk in de kijker te lopen."

Value for money
Ludovic Dirand (42) is sinds maart managing director van de Chevrolet Western Cluster (België, Luxemburg, Nederland en Frankrijk) nadat hij de voorbije jaren het marktaandeel van Chevrolet in Frankrijk met meer dan 30 procent heeft kunnen verhogen. "Chevrolet staat in Frankrijk op gelijke hoogte met Hyundai en Skoda. Wat kan in Frankrijk, moet ook in België en Nederland kunnen! Chevrolet beschikt over een aantrekkelijk modellenaanbod en biedt value for money."

Dat Chevrolet méér waar voor minder geld biedt dan zijn directe Europese en Aziatische concurrenten, heeft ermee te maken dat het Amerikaanse merk goedkoper kan produceren, omdat het kan profiteren van de technologie van moederbedrijf General Motors én van het schaalvoordeel. Chevrolet is present in 140 landen, concipieert en produceert zijn modellen voor de hele wereld, waardoor investeringen over miljoenen exemplaren kunnen worden afgeschreven. Chevrolet maakt er ook een punt van om de basisuitrusting van zijn modellen zo compleet mogelijk te maken, terwijl de Europese constructeurs een andere strategie volgen. Die spelen in op de sterk stijgende vraag naar meer individualisering en bieden de klant de mogelijkheid om zijn wagen een persoonlijke touch te geven. Dat zorgt echter voor een vertraging van het productieproces, kost handenvol geld en verklaart het relatief grote prijsverschil tussen Chevrolet en zijn concurrenten.

Nemen we het voorbeeld van de Opel Mokka en Chevrolet Trax. Beide zustermodellen staan op hetzelfde platform, bezitten dezelfde motoren en technische componenten en lopen van dezelfde band in Zuid-Korea. Toch is de Chevrolet Trax ruim 2.000 euro goedkoper dan de Opel Mokka - zonder een aanwijsbare reden. Akkoord, er is een verschil op het vlak van look en feel, maar dat is niet van die aard dat het een prijsverschil van een paar duizend euro kan verklaren. Hetzelfde fenomeen zien wij trouwens ook binnen de merkengroep Volkswagen. Een Audi kost meer dan een Volkswagen, en een Seat of Skoda is (veel) goedkoper dan een VW terwijl ze allemaal gebruikmaken van deze dezelfde technologie en van quasi dezelfde onderdelen. Alles is marketing en marketing is alles!

Chevrolet Trax speelt in op stijgende vraag naar compacte SUV's
Het modellenaanbod van Chevrolet bestaat momenteel uit de Spark, Aveo, Cruze, Orlanda, Malibu, Captiva, Camaro en Corvette. Die laatste twee (sport)wagens zijn in onze contreien echter nog exclusiever dan een Ferrari. Het gamma wordt vanaf juni uitgebreid met de Trax, een zustermodel van de Opel Mokka waarmee General Motors een graantje wil meepikken van de snel groeiende markt van compacte SUV's in Europa. Die vallen vooral bij vrouwen en gepensioneerden in de smaak, omdat ze een hoge zitpositie combineren met een gevoel van veiligheid - door hun stoer uiterlijk. In de praktijk worden ze zelden of nooit gebruikt om off road te rijden, wat verklaart waarom ze meestal zonder vierwielaandrijving worden besteld. De laadruimte van de Trax kan worden uitgebreid tot maximaal 1.370 liter en in de duurste uitvoeringen kan de voorste passagierszetel worden neergeklapt waardoor materiaal tot een lengte van 2,3 meter probleemloos kan worden vervoerd. Een reeks opbergvakken zorgen ervoor dat flessen veilig kunnen worden opgeborgen, daarnaast zijn er aansluitingen voor een USB en apparaten die de connectiviteit verzorgen voor iPods, laptops en smart phones.

De Trax is leverbaar met een moderne 1.4 liter turbobenzinemotor, een verouderde 1.6 liter benzinemotor en een verouderde 1.7 liter dieselmotor waarbij enkel de nieuwe 1.4 liter turbobenzinemotor kan overtuigen - met goede prestaties en een gemiddeld verbruik van 7,5 liter. De Chevrolet Trax is niet de mooiste en evenmin de beste compacte SUV op de markt, maar hij biedt wel waar voor zijn geld.

Conclusie: slaagt Chevrolet er op korte termijn in om prominenter aanwezig te zijn in de media en kan het merk zijn dealernet uitbreiden met een aantal ambitieuze partners, dan staat niks een geslaagde comeback van Chevrolet in Europa in de weg. Ten koste allicht van een terugkeer op het hoogste niveau van zustermerk Opel, dat er maar niet in slaagt om het vertrouwen en hart van de klant te herwinnen.

Urbain Vandormael

Onze partners