Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

04/06/12 om 12:26 - Bijgewerkt om 12:26

Dacia wijst de weg

Als het slecht gaat met de economie, dan gaat het goed met Dacia.

Dacia wijst de weg

De succesformule is simpel: de best mogelijke kwaliteit voor de laagste prijs. Ondertussen realiseert Dacia 30 procent van de omzet van de groep Renault én is winstgevend. Met de Lodgy bouwt Dacia zijn modellengamma in de breedte uit.

Een ruimtewonder op vier wielen! De Dacia Lodgy is slechts 4,50 meter lang maar beschikt niettemin over zeven volwaardige zitplaatsen en veel praktische opbergvakken. Grootste pluspunt is echter zijn prijs: 9.990 euro voor de goedkoopste en zo'n 15.000 euro voor de duurste versie. Die eindprijs stemt overeen met de gemiddelde meerprijs die klanten van Duitse premiummerken betalen voor extra's die standaard worden geleverd op de 1.5 Lodgy dCi 110. Zijn moderne en betrouwbare Renault-dieselmotor zorgt voor pittige prestaties en verblijdt door zijn laag testverbruik van 5,7 l/100 km en een lage CO2-uitstoot van 116 g/km.

Bovendien munt hij uit door lage onderhouds- en gebruikskosten, door lange intervallen - in combinatie met 3 jaar of 100.000 km garantie. Voor de prijs van een kleine gezinswagen levert Dacia dus een monovolume die qua interieurruimte en functionaliteit kan wedijveren met de Opel Zafira, Renault Scenic en VW Touran, die minstens dubbel zo duur zijn.

De goedkoopste monovolume op de markt
De Lodgy is niet de meest sierlijke en ook niet de meest luxueuze monovolume, maar hij is veruit de goedkoopste. En dat telt in crisistijden. Temeer omdat je niks tekortkomt in de Lodgy: vier frontale en zijdelingse airbags, ABS met elektronische remkrachtverdeling en noodremhulpsysteem, Isofix-bevestigingspunten voor de verankering van drie kinderzitjes of verhoogkussens op de tweede zetelrij, eenvoudig te bedienen multimediasysteem met een groot aanraakscherm - inclusief navigatie, radio, draadloos Bluetooth. Afhankelijk van het aantal passagiers kan de kofferinhoud modulair worden uitgebreid tot maximaal 2.617 dm3 en dat is uitzonderlijk ruim. De Lodgy is met andere woorden een complete gezinswagen die vlot en comfortabel rijdt en die over met een kleine draaicirkel en zeer overzichtelijke carrosserie beschikt mét een groot ruitoppervlak.

Door de hogere zit hebben bestuurder en passagiers ook een beter overzicht over de verkeerssituatie en de omgeving. In een Lodgy geen duur dvd-scherm voor de kinderen, maar een groot raam dat gratis uitzicht biedt op de wereld.

Onbetwiste marktleider in segment van budgetvriendelijke auto's De overname van Dacia door Renault kaderde in de tijdsgeest van midden de jaren negentig. The sky was the limit. De expansiedrift van de grote constructeurs kende geen grenzen. Om de grootste te blijven of te worden, werden zotte dingen gedaan. Maar de mayonaise pakte niet altijd en onder andere Ford, GM en Mercedes betaalden cash voor hun overmoed. Renault-baas Louis Schweitzer ging verstandiger tewerk. Om voet aan de grond te krijgen in de groeimarkten in Oost-Europa kocht hij het noodlijdende Dacia - voor een appel en een ei. Renault kreeg de sleutel van de toegangspoort tot Oost-Europa op een schotel aangeboden. Eind 1999 was de deal rond. Dacia is inmiddels uitgegroeid tot de onbetwiste marktleider in he segment van de budgetvriendelijke auto's, ook in het zogezegd rijke West-Europa.

Met meer dan 2 miljoen verkochte auto's is Dacia de status van submerk van Renault ontgroeid. Sterker nog, Dacia realiseert ruim 30 procent van de omzet van de Renault-groep. Over mogelijke concurrentie uit China of India moet Dacia zich voorlopig nog geen zorgen maken. Tata & Co. voldoen bijlange nog niet aan de Europese normen en eisen inzake veiligheid, kwaliteit en comfort.

Waarom een auto ingewikkeld maken als het ook anders kan?
Voor de productie van de Dacia Lodgy bouwde Renault een gloednieuwe fabriek in het Marokkaanse Tanger - kostprijs één miljard euro. De autofabriek is de eerste ter wereld die koolstofneutraal is, ze verbruikt 70 procent minder water dan plants met een gelijkwaardige productiecapaciteit en ze loost geen industrieel afvalwater. De CO2 - uitstoot werd met 98 procent teruggedrongen. De capaciteit bedraagt 170.000 voertuigen en kan op termijn worden opgetrokken tot 400.000. Dat is goed nieuws voor de vele Dacia-klanten die soms wekenlang op hun nieuwe auto moeten wachten. Sinds enkele jaren draait de fabriek in Roemenië op volle toeren, een instant verhoging van de productiecapaciteit is niet mogelijk.

Terzelfder tijd blijft de Dacia-verkoop gestaag toenemen. In ons land verkocht het merk vorig jaar meer dan 14.000 auto's. Voor dit jaar ligt de lat nog hoger, ondanks de crisis en de daling van de globale autoverkoop. Karl Schuybroek: "Door de crisis is er minder geld onder de mensen en kunnen of willen die minder geld uitgeven aan een auto. Zij vergelijken en rekenen meer dan voor de crisis, wat in de kaart speelt van Dacia. Wij bieden immers de beste kwaliteit voor de laagste prijs! Ons recept is eenvoudig. In plaats van een auto ingewikkeld en duur te maken, hanteren wij de rode stift. Voor elk onderdeel en voor elke stap in het productieproces maken wij een grondige kosten-batenanalyse, heilige huisjes bestaan niet. De meest rendabele toepassing krijgt de voorkeur. Wij gebruiken bijvoorbeeld traditioneel staal dat goedkoper is dan elastisch staal. Bovendien stammen vele onderdelen van de vorige generatie Renault-modellen, die hun betrouwbaarheid hebben bewezen. Dat geldt ook voor vitale onderdelen als de ophanging en motor. Wat maakt dat Dacia op het vlak van betrouwbaarheid veel beter scoort dan het gemiddelde en dat wij inzake de tevredenheid van de klant bij de allerbesten behoren.

Het succesverhaal van Dacia is nog niet ten einde. Voor enkele maanden raakte bekend dat Renault meerderheidsaandeelhouder is geworden van het Russische Lada en dat Renault voor de nieuwe modellen in Togliatti gebruik zal maken van Dacia-platformen. Dat opent nieuwe perspectieven als je weet dat de Lada-fabriek een capaciteit heeft van 1 miljoen wagens per jaar.

Het succes van Dacia werkt aanstekelijk. Het VW-concern wil dat Skoda zo snel mogelijk met enkele budgetvriendelijke modellen op de markt komt. Peugeot/Citroën denkt in dezelfde richting en Nissan overweegt om het merk Datsun nieuw leven in te blazen, om Dacia van antwoord te kunnen dienen.

Urbain Vandormael

Onze partners