Urbain Vandormael

Cabrio maakt mooie weer

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Over zin en onzin van een cabriolet lopen de meningen sterk uiteen, het is moeilijk om ratio en passie onder een hoed te brengen. Slaat het hart op hol, springt het verstand op nul.

De cabriolet is zo oud als de auto zelf. Eind van de negentiende eeuw luidden veredelde paardenkoetsen met een puffende motor het begin van een nieuw tijdperk in op het vlak van mobiliteit. Het zou echter nog enkele jaren duren vooraleer de eerste automobilisten een dak boven hun hoofd kregen.

Dat de cabriolet heeft overleefd, is niet vanzelfsprekend. Hij is minder comfortabel dan een sedan of coupé en toch duurder in aankoop en onderhoud. Een kleine of helemaal geen koffer maakt hem ongeschikt als gezinswagen en de dakconstructie is niet altijd wind- en waterdicht. Een cabrio creëert ook valse verwachtingen. Hij appelleert aan zomer en vakantie maar open rijden in volle zon levert gegarandeerd een zonnebrand op. Open rijden heeft ook te maken met gezien worden. Door hun opvallende verschijning en hoge prijs refereren cabrio’s aan succes en rijkdom. Of zij ook het etiket ’typische vrouwenauto’ verdienen, daar lopen de meningen over uiteen.

Jan Vroemans (Jaguar): “Wie met welke auto rijdt, verschilt van merk tot merk en van model tot model.” Volgens Christophe Weertz kiezen vrouwelijke BMW-klanten in eerste instantie voor kleine, zuinige motoren en pas in tweede instantie voor een cabrio. Een duidelijk verschil met het mannelijke cliënteel dat opteert voor veel power onder de motorkap en voor sportieve prestaties op de weg. Zij kicken op een snelle coupé, een elegante cabrio is minder hun ding. Bij Peugeot bepaalt de modellenreeks de voorkeur. Wim Doms: “De Peugeot 207 CC valt vooral in de smaak bij (jonge) vrouwen, terwijl de 308 CC hoog scoort bij mannen. Bij de 207 CC zijn de benzinemotoren (60%) in de meerderheid, bij de 308 CC genieten (krachtige) dieselmotoren (65%) de voorkeur.” Daarmee zet de nieuwe generatie diesels haar opmars verder in dit segment.

Twee auto’s voor de prijs van één

Cabrio’s zijn weliswaar van alle tijden, ze waren lange tijd een exclusief nicheproduct. Wegens te duur en enkel als zomerauto te gebruiken. Overlopen we de historiek van de cabriolet, dan kunnen we niet omheen het pionierswerk van Mercedes-Benz. De meeste innovaties in het cabriosegment staan op naam van de Duitse autobouwer. Het ‘vario’ dak is daar een van en werd ontwikkeld in samenwerking met de Amerikaanse toeleverancier CTS. In 1996 ging het systeem in serieproductie op de SLK. Nu is driekwart van alle cabrio’s uitgerust met zo’n stalen vouwdak. BMW heeft nu het meest veelzijdige aanbod; de Mazda MX5 biedt beide dakvarianten aan. De hardtopversie is 2.500 euro duurder dan de softtop.

Beide systemen staan voor een eigen filosofie, aan beide systemen hangt een verschillend prijskaartje. De roadster is de meest pure vorm van open rijden en hij biedt ook het meeste rijplezier. Techniek en design staan in functie van fun. Bij een 4-zitter coupécabriolet moet de designer meer compromissen aangaan, meestal ten koste van het sierlijke silhouet van de wagen. Het vergt veel creativiteit en inventiviteit om een goed evenwicht te vinden tussen de passagiers- en bagageruimte. De stalen dakconstructie neemt zeer veel plaats in beslag en zorgt ook voor extra gewicht en instabiliteit. Dat vergt bijkomende aanpassingen en verstevigingen. Tel je alle extra’s op, ligt het voor de hand dat een cabrio de duurdere auto is. Een cabriolet is duur, een coupécabriolet is nog duurder! De klant neemt echter geen aanstoot aan de meerprijs: hij koopt immers twee auto’s voor de prijs van één. In de winter rijdt hij met een coupé, in de zomer met een cabriolet. Het dak boven zijn hoofd is gratis.

Thomas De Meuter (Audi) is een grote voorstander van een stoffen dak. “Een hardtop is logger en zwaarder en dat gaat ten koste van het uitzicht, de prestaties en wegligging. Een softtop is bovendien goedkoper, in aankoop én in onderhoud. En hij gaat langer mee.” Hij refereert daarmee aan de slechte ervaringen van sommige merken met het ingewikkelde vouwsysteem van hun hardtop. Na enkele jaren treedt slijtage op en blijkt dat het dak niet meer honderd procent waterdicht is.” In een adem rekent hij ook af met het vooroordeel dat de geluidsisolatie van een softtop te wensen zou overlaten. “Het geluidsniveau in de A5 cabrio ligt slechts 1 decibel hoger dan in de A5 coupé.” Te verwaarlozen dus. Hij spreekt ook tegen dat cabrio’s met een stoffen dak vaker voorwerp zijn van vandalisme. “Het inslaan van een zijruit vergt minder kracht, maakt minder lawaai, neemt minder tijd in beslag en trekt minder aandacht dan het openkerven van een meervoudig gelaagd stoffen autodak.”

Dat de Aziatische merken ondervertegenwoordigd zijn in dit segment heeft volgens Koen Dekoning (Toyota/Lexus) een simpele uitleg: “Azië bezit geen cabriolettraditie zoals Europa of Amerika. De Aziatische merken focussen bovendien op het opdrijven van de productiviteit en investeren vooral in toekomstgerichte technologieën. Nicheproducten zijn niet de eerste prioriteit.”

Urbain Vandormael Top 10 best verkochte cabrio’s in 2011 1. Fiat 500 C
2. Renault Mégane cabriolet
3. Peugeot 207 cc
4. Peugeot 308 cc
5. Mini cabriolet
6. BMW 1 cabriolet
7. Volvo C70
8. Mercedes E cabiolet
9. Audi A5 cabriolet
10. Audi A3 cabriolet

De goedkoopste cabriolet op de Belgische markt is de Smart Fortwo met 13.673 euro, de duurste is de Rolls-Royce Phantom Drophead, met een prijskaartje van 467.423 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content