Brussels Airport herbenoemt landingsbaan omwille van verschuiving magnetische noorden

28/08/13 om 16:10 - Bijgewerkt op 20/09/13 om 14:36

Bron: Belga

(Belga) Het magnetische noorden van onze planeet schuift elk jaar een beetje op. Dat heeft ook gevolgen voor de luchtvaart doordat start- en landingsbanen genummerd worden naargelang hun oriëntatie ten opzichte van het kompas. Zo gaat Brussels Airport nu baan 02/20 omdopen tot baan 01/19 omdat het oude nummer niet langer klopt met de realiteit van het kompas.

"Overal ter wereld dragen start- en landingsbanen een nummer van 01 tot 36 (...): het nummer 09 staat voor het oosten (90°), 18 voor het zuiden (180°), 27 voor het westen (270°) en 36 voor het noorden (360°). Omdat start- en landingsbanen in twee richtingen kunnen gebruikt worden (...) krijgen ze twee nummers waarvan het verschil altijd 18 is. Dat verklaart waarom baan 02 ook baan 20 is maar dan in de tegenovergestelde richting", luidt het. Doordat het magnetische noorden in de loop der jaren telkens een klein beetje verschuift, moet de nummering van de landingsbanen af en toe worden aangepast. Volgens Jan Van der Cruysse van Brussels Airport dringt zo'n naamswijziging zich grofweg geschat om de 20 à 30 jaar op. De twee overige start- en landingsbanen op Brussels Airport kregen in de vroege jaren 70 al een nieuwe naam. De naamswijziging wordt doorgevoerd in de nacht van 18 op 19 september. "Om de zoveel tijd worden alle documenten die te maken hebben met luchtvaart wereldwijd geüpdatet. We hebben besloten om van dat moment gebruik te maken", verklaart Van der Cruysse. Zo'n naamswijziging is eerder zeldzaam en weinig gedocumenteerd. Er komt dan ook heel wat bij kijken. Zo moet de naam worden aangepast op honderden officiële documenten en plannen en is nauw overleg met alle belanghebbenden van groot belang. Een speciaal projectteam brengt alle mogelijke consequenties van de naamswijziging in kaart, zoals de impact ervan op de activiteiten van de verschillende bedrijven en departementen op Brussels Airport. Omwille van de impact voor de luchtverkeersleiding speelt ook Belgocontrol een grote rol. Ten slotte moet langs weerskanten van de baan het nieuwe nummer worden geschilderd. (Belga)

Onze partners