Suspense voor onder de kerstboom

Een machtige historische misdaadroman over het vroegere Manhattan van Jean Zimmerman, een ruwe debuutthriller van de Britse Hanna Jameson of een stormachtig romantische roman van Alex Cava.

‘De weeskinderen’, het literaire thrillerdebuut van de Amerikaanse historica Jean Zimmerman, brengt ons naar Nieuw-Amsterdam – het huidige Manhattan – in het midden van de zeventiende eeuw. De Nederlandse kolonie gonst van de geruchten omdat er nogal wat weeskinderen verdwijnen. Blandine van Couvering, een jonge vrouw die zelf wees werd toen ze vijftien was, besluit de zaak te onderzoeken. Zou de weesmeester, de man die haar ooit hielp een zelfstandige vrouw te worden, iets te maken hebben met de verdwijning van de kinderen? Of draait alles rond de witika, een mensenvlees etende demon die een belangrijke rol speelt in het duistere geloof van de Algonquin-indianen? Zimmerman brengt ons de geur en de klank van het historische Nieuw-Amsterdam op een sublieme manier. Met overtuiging en empathie vertelt ze een verhaal vol intriges en spionage, over kannibalisme, seks en liefde. Een intelligente, goed geschreven historische thriller. Er is sprake van een verfilming.

Met ‘Wat je bent’ schreef de Britse Hanna Jameson wel een heel opvallend debuut. Meteen het eerste deel van een reeks die ‘London Underground’ gaat heten. Jameson is begin twintig, ze reisde een stukje van de wereld af en studeert onder meer Amerikaanse geschiedenis en literatuur. ‘Something You Are’, zoals de originele titel luidt, verscheen pas ná de Nederlandse en Duitse vertaling in het Engels bij de jonge uitgever Head of Zeus en kreeg nogal wat belangstelling op de jongste Buchmesse in Frankfurt. ‘Wat je bent’ is in de eerste plaats een harde, duistere thriller. Het verhaal draait rond de twintiger Nic Caruana, een soort privédetective die zich laat inhuren voor allerlei klussen. Moord hoort daarbij. Hoe hij zelf een koele moordenaar is geworden, komen we in de schitterende intro te weten. Jamesons debuut, in essentie de speurtocht naar de moordenaar van een tienermeisje, is niet altijd even spannend. Maar haar thriller is des te brutaler en meedogenloos.

Hoewel Alex Cava wereldwijd al zo’n vier miljoen boeken heeft verkocht, is ze bij ons nog niet zo echt bekend. Cava, ze werd geboren in de Amerikaanse staat Nebraska, begon als tiener al te schrijven op de achterkant van een kalender. Haar enige lezer was haar broer en de kalenders verborg ze in een kartonnen doos, zo luidt het verhaal. Sinds een jaar of zes leeft ze van haar pen. De vaste figuur in een reeks die nu al een tiental titels telt is FBI-profiler Maggie O’Dell. De verhalen zitten meestal goed in elkaar, maar vernieuwend kan je ze moeilijk noemen. Degelijk vakwerk dat een goede pageturner oplevert zonder stilistische hoogstandjes. Mooi entertainment zoals we dat kennen van zeg maar een James Patterson. In ‘Slachtoffers’ nadert een orkaan de Golf van Mexico terwijl profielschetser O’Dell een aangespoelde viskoeler die vol menselijke lichaamsdelen zit moet onderzoeken. Intussen heeft haar vriend, forensisch arts kolonel Platt, ook zo zijn problemen: in een marineziekenhuis woekert een onbekende bacterie. Dat de vele verhaallijnen niet altijd de suspense bevorderen moet je er wel bijnemen.

Fred Braeckman

Jean Zimmerman, De weeskinderen, Luitingh-Sijthoff, 444p., 19,95 euro, ISBN 978 90 218 0596 2

Hanna Jameson, Wat je bent, Luitingh-Sijthoff, 320p., 17,95 euro, ISBN 978 90 218 0808 6

Alex Cava, Slachtoffers, Harlequin, 352p., 8,95 euro, ISBN 978 90 347 3741 0

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content