Schrijf eens een boek over je chihuahua

30/10/13 om 10:16 - Bijgewerkt om 10:16

Vanity publishing is weer in de mode. Gespecialiseerde uitgeverijen varen wel bij afgewezen schrijvers die tot 1900 euro betalen om het boek over hun liefste huisdier bijvoorbeeld toch maar uitgegeven te krijgen.

Schrijf eens een boek over je chihuahua

© Belga

Qua prestige kan het digitale boek niet tippen aan het op papier gedrukte werk. Vroeger gaven miskende of afgewezen schrijvers hun gedrukte boeken op eigen kosten in eigen beheer uit. Nu zijn er ook uitgeverijen die deze taak van hen overnemen. Tegen betaling uiteraard. De kassa's rinkelen.

We hebben het over romans, dichtwerken, levenslopen, autobiografieën en curiosa, geschreven door would-be schrijvers die vinden dat hun werk te goed is om alleen digitaal te bestaan. Hun droom komt pas uit als hun manuscript de kans krijgt om een echt leven te leiden, dat wil zeggen als papieren object dat tussen twee kaften zit.

Huisdieren

Op de jongste Frankfurter Buchmesse waren een tiental Duitse uitgevers present die zich in het publiceren van zulke niet-gevestigde schrijvers hebben gespecialiseerd. Een ervan is de Duitse uitgeverij Wagner (Gelnhausen), bij wie elke schrijver terecht kan die voor een papieren editie van zijn manuscript 1900 euro veil heeft. Wagner is een klein gezinsbedrijf met vier bedienden in dienst. Het is opgericht in 2001 en publiceert boeken van romanciers en schrijvers die het overlijden van hun chihuahua of kanarie zwart op wit willen vereeuwigen. De hymnes op levende en dode huisdieren zijn inderdaad een sterk vertegenwoordigd genre in het fonds.

In Duitsland lopen de zaken van Wagner gesmeerd. De uitgeverij publiceert elke maand zowat dertig auteurs en heeft al meer dan duizend schrijvers in zijn fonds. Elke auteur die meer dan 400 exemplaren van zijn boek verkoopt, krijgt zijn inschrijfgeld terug. Maar die gelukzakken zijn op een hand te tellen.

Waarschuwing

Winst maken is trouwens niet het hoofdmotief van deze schrijvers, die doorgaans eendagsvliegen zijn. En dat is maar goed ook. Uitgeverij Wagner moet immers erkennen dat tot nu toe geen enkele auteur die onder haar vleugels heeft gepubliceerd bij het grote publiek is doorgebroken, ondanks pakkende titels als 'Ein treuer Freund' (over empathie bij dieren), 'Regen ist überall nass' (roman) en 'Depressiv, manisch, apathisch, abgebrannt!' (zelfhulp). Elke nieuwe schrijversroeping krijgt dan ook van het uitgevershuis een uitdrukkelijke waarschuwing mee. 'Ik zeg al onze auteurs dat succes hebben met het schrijven razend moeilijk is,' aldus een van de medewerkers van de uitgeverij.

Piet de Moor

Onze partners