Roald Dahl’s woorden sieren binnenkort dozen van ontbijtgranen

Kinderboekenuitgeverij Puffin wil ontbijtgranen voorzien van citaten uit klassiekers van Roald Dahl om het lezen bij Britse kinderen te stimuleren.

Volgens de Daily Telegraph zullen de volgende weken zinnen uit ‘De GVR’, ‘Sjakie en de Chocoladefabriek’, ‘De heksen’ en ander bekend, tijdloos werk van de meester-verteller prijken op de achterzijde van minstens 10 miljoen dozen met ontbijtgranen van het huismerk van de Britse supermarktketen Asda.

Francesca Dow van uitgeverij Penguin, de eigenaar van imprint Puffin, vertelde de Daily Telegraph dat de citaten telkens zo’n honderd woorden lang zijn en zo werden gekozen dat ze “je onmiddellijk het verhaal in katapulteren.” Ze voegde er aan toe dat ze hoopt dat veel consumenten op die manier aangezet zullen worden om een boek van Roald Dahl te lezen. “Het fantastische aan ontbijtgranen is dat ze terecht komen bij miljoenen gezinnen waar niet gelezen wordt als het niet door de school wordt verplicht.”

De citaten zullen de traditionele spelletjes en informatie op de achterkant van een ontbijtgranendoos opvolgen en het idee past in een reeks initiatieven die de leescultuur onder Britse jongeren meer leven moet inblazen. Een studie van de National Literacy Trust wees immers uit dat maar de helft van de jongeren tussen 8 en 16 jaar graag en geregeld leest op eigen initiatief.

En eind 2010 tuimelde het Verenigd Koninkrijk nog van de 17de naar de 25ste plek in een driejaarlijkse ranking van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) die naar leesvaardigheid bij scholieren peilt.

De actie lijkt dan ook op het juiste ogenblik van start te gaan, terwijl er door de regering-Cameron drastisch geknipt wordt in cultuurbudgetten. Omdat bibliotheken hun activiteiten moeten herzien en leesfondsen moeten inbinden – zoals Booktrust, dat de leescultuur voor een breed publiek toegankelijk maakt door middel van jaarlijkse boekenschenkingen – klinkt de roep om meer aandacht voor het maatschappelijke belang van boeken lezen steeds luider. Zelfs in regeringskringen.

De huidige Britse Minister van Onderwijs, Michael Gove, lid van de Conservatieve Partij van premier David Cameron, zei eind maart nog naar aanleiding van het rapport van de OESO dat scholieren zo’n 50 boeken per jaar zouden moeten lezen. Een boek per week, dus. Volgens Gove mogen scholen de lat gerust hoger leggen dan ze nu doen. Of zijn regering daar ook financiële middelen voor ter beschikking zal stellen, zei hij er niet bij.

Het gratis weggeven van boeken kan trouwens het lezen én de verkoop van boeken stimuleren. Dat bewees recent nog de veelbesproken actie van het World Book Night. De organisatoren gaven op 5 maart in totaal een miljoen exemplaren van 25 titels weg.

Deze actie werd aanvankelijk door onafhankelijke boekhandelaren zeer sceptisch onthaald, maar wierp ondertussen zijn vruchten af. De meeste titels die werden geschonken, kenden ook groeiende verkoopcijfers.

Of de ontbijtgranentactiek van Puffin, Asda en de erven Dahl even succesvol zal zijn en nieuwe, gedreven lezertjes zal doen opstaan in gezinnen waar zelden of niet wordt gelezen, is moeilijk te voorspellen.

Onderzoek toont aan dat het voorbeeld van de ouders het meest bepalend is voor de leeshonger van jongeren. Dat klinkt niet bepaald hoopgevend, maar het zou natuurlijk cynisch zijn niets te proberen om daar iets aan te doen.

Jeroen Bert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content