Peter Buwalda wint Academica Literatuurprijs

26/09/11 om 12:48 - Bijgewerkt om 12:48

'Bonita Avenue' van Peter Buwalda kreeg afgelopen weekend de Academica Literatuurprijs.

Peter Buwalda wint Academica Literatuurprijs

© Belga

Dat besliste de lezersjury. Zij kozen 'Bonita Avenue' als het beste Nederlandstalige debuut van het afgelopen jaar. De vier overige genomineerden voor deze literaire debuutprijs waren: 'Ik ontmoette een man' van Gerrie Hondius, 'De val van Hippocrates' van Menno Lievers, 'Levi Andreas' van David Pefko. 'Het graf van de voddenraper' van Bart Vercauteren was de enige Vlaamse nominatie. Deze vijf werken werden uitgekozen door een vakjury. Het publiek kon beslissen over de uiteindelijke winnaar via het internet.

'Bonita Avenue' was eerder al geselecteerd voor de Libris Literatuurprijs, de Gouden Strop en de vijfjaarlijkse KANTL-prijs voor proza maar greep er telkens naast. In de toekomst maakt het boek nog kans op de AKO Literatuurprijs en de NS Publieksprijs. Dit boek van Peter Buwalda verhaalt een familiekroniek tijdens de vuurwerkramp in Enschede.

De winnaar van de Academica Literatuurprijs ontvangt ¤10.000. Erwin Mortier, Anna Enquist en Gebrand Bakker wonnen al eerder deze prijs.

Jommeke valt in de prijzen Ondanks de moeilijkheden waarmee de sector kampt, werd Ballon Media, de uitgever van onder meer Jommeke bekroond voor hun groei in omzet, personeel en de ambities van het bedrijf, zo meldt De Standaard.

Ballon Media en dan specifiek de Jommeke-reeks werden afgelopen week bekroond met de Prijs Excellente Onderneming door de Antwerpse Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij in samenwerking met ondernemersorganisatie Voka. De maatschappij looft hun groei in omzet en personeel, en de ambities van het bedrijf. Zeker in de huidige situatie waarin de meeste uitgeverijen met moeilijkheden kampen.

Na enkele veranderingen en machtswissels aan de top werd het Franse Media Participations omgevormd en kocht Ballon Media zich gedeeltelijk vrij. De Nederlandstalige activiteiten werden ondergebracht in een nieuwe onderneming. Dit leidde tot een meer commerciële aanpak, welke zeker bij de Jommeke-albums in het oog sprong. De nieuwe uitgaven in verschillende soorten en vormen, de Jommekeskrant die terug leven werd ingeblazen en de overheidscampagne waarin het blonde jongetje het eten van groenten en fruit stimuleert, maken allen deel uit van de metamorfose die de strip onderging. Bovendien worden nu ook nieuwe Duitse vertalingen gelanceerd.

In 2010 gingen er bijna één miljoen albums over de toonbank.

Nieuwe directeur bij De Slegte

Boekhandelsketen De Slegte krijgt een nieuwe directeur. Dat meldt NRC Boeken.

Directeur van deze keten, gespecialiseerd in tweedehandsboeken, Ron Mulders stapt eind deze maand op. Jan Kooiker zal hem opvolgen. Hij deed reeds ervaring op bij Ahold en Servex, een onderdeel van de Nederlandse spoorwegen. Na het faillissement van uitgeverij Elmar, een dochter van de groep, vorig jaar zit de groep met een negatief eigen vermogen. Dit maakt vernieuwingen en investeringen moeilijk. Bovendien kampt de sector ook met moeilijkheden ten gevolge van de toegenomen verkoop op het internet en de economische crisis.

De keten heeft 26 winkels in België en Nederland.

Esmeralda Van den Bosch


Onze partners