Palestijnse en Israëlische schoolboeken niet objectief

© Reuters

Israëlische en Palestijnse schoolboeken diaboliseren zelden de andere kant. Toch zorgen ze ervoor dat de leerlingen een eenzijdig standpunt over het conflict aanleren.

Israëlische en Palestijnse schoolboeken diaboliseren zelden de andere kant. Toch zorgen ze ervoor dat de leerlingen een eenzijdig standpunt over het conflict aanleren, zo blijkt uit een gezamenlijke en door het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken bekostigde studie die maandag werd gepubliceerd.

“Ontmenselijking en diabolisering van de andere gebeurt zelden”, stellen een professor van de universiteit van Yale en een universitair uit zowel Israël als Palestina vast.

Maar de Israëlische de Palestijnse schoolboeken tonen wel een eenzijdig nationaal beeld. “De vermelde historische feiten zijn zo geselecteerd dat zij de nationale lezingen versterken”, aldus de auteurs.

Met betrekking tot de ultragevoelige landkaarten toont slechts vier procent van de Palestijnse en dertien procent van de Israëlische schoolboeken tegelijk een landsgrens en een legende die Israël en de Palestijnse gebieden vermeld geven.

Geen oproepen tot haat

“Er staat het onderwijssysteem in het algemeen en schoolboeken in het bijzonder nog veel te doen indien de partijen in het conflict beslissen het pad van de vrede in te slaan”, besluit de studie.

De Palestijnse premier Salam Fajjad zei “tevreden” te zijn dat de studie bevestigt dat “Palestijnse schoolboeken geen vorm van flagrante oproepen tot haat, gebaseerd op misprijzen van de andere, bevatten”.

Het Israëlische ministerie van Onderwijs is niet te spreken over wat het een “partijdig, onprofessioneel en door en door subjectief” rapport noemt. (Belga/MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content