Ludo Bekkers
Ludo Bekkers
Kunst- en fotografierecensent
Opinie

27/04/15 om 18:49 - Bijgewerkt om 19:00

Page turner op hoog niveau over onze kunst- en wereldgeschiedenis

'De haas met de amberkleurige ogen' van De Brit Edmund De Waal illustreert op een aantrekkelijke manier de Europese geschiedenis van de twintigste eeuw aan de hand van een familiegeschiedenis.

Page turner op hoog niveau over onze kunst- en wereldgeschiedenis

© /

De Brit Edmund De Waal (1964), telg uit de Joodse familie Ephrussi, is vooral in de Angelsaksische landen een bekend keramist die over de hele wereld maar vooral in Engeland en de VS monumentale installaties heeft gerealiseerd. Zijn werk was onder meer te zien in het Victoria & Albertmuseum en de Tate Britain. Maar hij is ook een uitmuntend schrijver en auteur van een intussen wereldberoemde familiekroniek "Hare with the amber eyes" in het Nederlands vertaalt als "De haas met de amberkleurige ogen".

Deze persoonlijke geschiedenis is gebaseerd op de perikelen van een verzameling van 264 exemplaren Japanse miniatuursculpturen, netsukes, die bijeengebracht werd door een, vijf geslachten eerder geboren, schatrijke Joodse industrieel Charles Ephrussi (1849-1905). De Waal heeft in zijn boek een queeste ondernomen om én de geschiedenis van het geslacht Ephrussi te achterhalen én de zwerftocht van de collectie netsukes stap voor stap te volgen. Daarvoor ploos hij de familie-archieven uit en reisde de wereld rond van de VS tot Japan waar de nazaten heen trokken en met hen te praten.

Lees meer over:

Onze partners