Onderzoek wijst uit: digitaal lezen is de toekomst

18/05/11 om 11:09 - Bijgewerkt om 11:09

Het digitaal lezen van tijdschriften en boeken is nog niet sterk doorgebroken, maar is wel de toekomst in Vlaanderen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Lessius Hogeschool Mechelen.

Onderzoek wijst uit: digitaal lezen is de toekomst

© John Blyberg

Voorwaarde is echter dat uitgevers unieke content of publicaties moeten aanbieden op elektronische dragers willen ze dat klanten daarvoor betalen. Zo luidt woensdag de conclusie van het eerste grootschalig onderzoek naar interesse in digitaal lezen in Vlaanderen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Memori, een expertisecentrum van Lessius Hogeschool Mechelen, en kadert in het onderzoeksproject "Van e-reader naar e-reading" dat wil nagaan hoe magazine- en nieuwsuitgevers het best inspelen op de e-readingtrend.

Tijdens de maanden januari en februari van dit jaar werd bij 2.770 personen - via een online enquête - gepeild naar hun interesse, verwachtingen en betalingsbereidheid op het vlak van digitaal lezen.

Daaruit blijkt dat digitaal lezen nog niet sterk is doorgebroken in Vlaanderen. De meerderheid van de Vlamingen leest nog steeds liever op papier dan digitaal.

Ongeveer 8 procent van de respondenten heeft een iPad (5 procent van de vrouwen en 16 procent van de mannen) en 5 procent een e-reader (opvallend: voornamelijk populair bij 60-plussers). Deze toestellen winnen echter gestaag aan populariteit: 8 procent van de ondervraagde personen zegt dat ze plannen om het komende jaar een iPad aan te schaffen en 4 procent plant een e-reader aan te kopen.

De conclusie van de onderzoekers is dan ook dat digitaal lezen en uitgeven duidelijk toekomst heeft. "Wie er al mee vertrouwd is, staat namelijk positief tegenover digitaal lezen. Zeker jongere, hoogopgeleide mannen. Voorlopig willen de meeste mensen echter alleen digitaal lezen als het niet anders kan. Ze willen er dan ook wel voor betalen. Bestaande media gewoon overzetten naar een digitaal formaat - een fout die eerder gebeurde op het internet - werkt slechts in heel beperkte mate. Uitgevers moeten er dus voor zorgen dat ze 'unieke' content of publicaties aanbieden op elektronische dragers. Pas dan zullen ze lezers er van kunnen overtuigen om digitaal te gaan lezen én er ook voor te betalen", aldus onderzoeker Bruno Koninckx.

De onderzoeker verwacht dat digitaal lezen op termijn kranten en tijdschriften zullen vervangen. "Maar dan spreken we niet meer over tablets, maar over digitaal papier."

Lees meer over:

Onze partners